P
Har nu läst Bkrs regler och hittar inget om hur man bör göra med plasten på ytterväggen och om den skall bort eller inte?
Förut har jag hört att det inte får vara plast och tätskikt men sedan har jag även läst att det numera inte är ngt problem.
Ngn som sitter på sanningen:)

Det finns rätt många olika åsikter i frågan.

Men lite historik. De tätskikt som användes fram till ca 2008 var täta, men inte lika täta som byggplast. Det innebär att en del vattenånga kan tränga igenom tätskiktet. Normalt inget problem, det vädras ut ur väggarna via byggnadsmaterial. Och det gäller alltså mikroskopiska mänder.

Hade man då plast i väggen så vädrades inte vattenångan ut, plasten var ju tätare än tätskiktet. Ånga anrikades i väggen, och under ogynnsamma omständigheter kunde den kondensera inne i gipsskivan. Skivan hade ju tätskikt på ena sidan och plast på den andra.

Då ca. 2008. Så skärptes täthetskraven på tätskiktet. De nya tätskikten är mycket tätare än byggplast. Så den ånga som nu tränger igenom vädras lätt ut genom den nu relativt otäta byggplasten. Detta krav kom blandannat just för att man inte skulle få konflikt mellan kravet på siffusionsspärr och tätskikt.

Numera verkar det inte som riktigt alla accepterat att plasten kan få sitta kvar. Jag tror att man ser andra scnarior, om man ex. skulle få en liten läcka i tätskiktet, så kan en saknad byggplast rädda situationen.

• Gilla
1
  • Laddar…
P
Det var precis det jag läste att åsikterna gick isär. Då får den väl sitta kvar, det är ändå inte i duschzon.
Tack för ditt svar:)

Två badrum har jag renoverat, båda två duschzom mot yttervägg. Låtit plasten vara kvar, inga problem alls. Bytte panel efter 3 år och undersökte ytterväggen. Ingen fukt läcker ut genom tätskiktet, bomb säker. Har kört med Kera safe.

Redigerat:
  • Gilla
1
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.