Vårat badrumsgolv har möggelskador vid golvbrunnen och vi bor i bostadsrätt. Vi hade velat fixa problemet men enligt ett företag så skulle det bästa vara att helrenovera badrummet för 150 000 vilket är rätt hög kostnad för oss just nu även om man kör på avbetalning. Vi vet inte om vi kommer bo kvar här i mer än 5 år till av olika anledningar så det känns tufft att lägga ner pengar på någonting man inte vet om man ska ha kvar så att säga.

Istället för att helrenovera hela badrummet dock så undrar jag om någon vet om det hade gått att byta golvet (matta, ej klinker) själv. Eller rättare sagt gjort "det mesta" själv och sedan haft någon med behörighet där för att se till att man gjort rätt.

Vad jag förstår så är det inte bara att byta mattan utan tätskicktet gör att man måste "svetsa" ihop en ny matta med den gamla vid väggen osv. Så fråga två är: kommer det se ut som skit? Är det bättre att byta hela väggen?

Fråga tre är då om någon tycker det är bättre att lämna skadorna som dom är och helt enkelt sälja lägenheten OM vi nu flyttar? Vi vet inte vad den bästa lösningen är just nu och jag letar helt enkelt efter en andra åsikt.

Kanske göra rivningen själva och förbereda för mattläggaren? För er egen skull och framtida ägare samt försäkringens del ska ni anlita en behörig för detta. Kommer inte kosta skjortan.

Lägga matta själv är nog svårt, men just den biten fixar ju en mattläggare rätt kvickt.
Fast det blir ju inte jättesnyggt att svetsa ihop en ny matta med en gammal. Är det kakel på väggarna eftersom du tänkte begränsa dig till golvet?

Bigfoot skrev:
Lägga matta själv är nog svårt, men just den biten fixar ju en mattläggare rätt kvickt.
Fast det blir ju inte jättesnyggt att svetsa ihop en ny matta med en gammal. Är det kakel på väggarna eftersom du tänkte begränsa dig till golvet?
Exakt. Och att byta hela väggen känns onödigt. Hur fult hade det varit exakt? Går det att göra snyggt?

EN skicklig mattläggare kan lägga ett nytt golv så att det nästan är omöjligt att se skarven. Mina svärföräldrar har kaklade väggar och matta på golvet. De bytte matta för något år sedan och mattläggaren lade skarven mot den gamla mattan så nära kaklet att man måste ligga platt på golvet för att kunna se skarven. Så länge man står upp så är den nästan omöjlig att se.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.