Ska till att måla taket I badrummet på övervåningen (äntligen)...
Vi har snedtak som börjar 1,45 över golv som kortsida på badkar kommer stå emot.

Har förstått att enligt Måleribranschens regler för badrum så är det ok att köra ett VA (vattenavvisande) system I hela taket.

Väggar vid badkar och dush samt 1m ut åt sidorna så skall ett VT (Vattentätt) system användas.

1) Räknar man snedtaket som vägg eller tak, dvs krävs det VT eller räcker det med VA?

Jag skulle givetvis kunna köra ett VT system I bade tak och snedtak, men som jag förstått så kräver samtliga VT system att man sätter en våtrumsväv. Vi vill helst ha en så slät yta som möjligt och skulle därför gärna slippa väven.

2) Finns det godkända system som uppnår VT-godkännande som inte krver väv, utan enbart grundfärg + täckfärg?

Jag frågade Svensk Våtrumskontroll för några år sedan och fick svar på exakt denna frågan: https://www.byggahus.se/forum/badru...-ska-man-tata-det.html?perpage=15#post1952438

I taket över duschen körde jag också VT, men efter att jag målat det sista skiktet så gjorde jag (mot reglerna) så att jag spacklade det och sedan målas en gång till. Det blev väldigt slätt och fint och ser ur precis som resten av taket som är VA, och har hållt nu i 2 år...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.