P
håller på att renovera badrum. Köpte 900 cm skivor men det visade sig att alla reglar sitter på 600 cc. Dvs antingen kapa och få en massa spill eller sätta gips och osb liggandes.
Det borde väl fungera lika bra? Och då blir ju all gips skruvad i reglar på 600 cc. Men jag funderar på att strunta i reglar mitt på väggen och bara använda befintliga. Är det dumt?
Det är 45x90 reglar i vägg så det känns stablit.
Och med osb bakom gipsen borde man kunna skruva gipsen i bara osb där det inte finns ngn regel?
Svårt att förklara men om skivan är liggandes och 900 bred så borde man kanske ha en regel på 900 i höjdled men jag tänker att den kan man skippa?
Eller?
Sen ska det dit kakel!

Bob_the_builder
Har du tittat något på BKR:s branschregler (eftersom du ska kakla)? Vilken typ av gips har du köpt? "Vanlig" gips duger möjligen i "våtzon 2".
Jag skulle helt enkelt sätta i en extraregel i varje fack och således få cc 300 mm och sen sätta skivorna som vanligt.

• Gilla
Barden85 och 1 till
  • Laddar…
P
Ja dom har jag läst. Har för mig att bkr inte har några krav på skivstyvhet utan säger man ska följa tillverkarens rekommendationer

Bob_the_builder
Precis, och då är frågan vilken skiva du har köpt? Jag har dock svårt att se att någon tillverkare godkänner det sätt du har tänkt montera på. Skulle det vara jättekrångligt att förtäta regelverket?

Jag skulle inte hänga kakel på en vägg som har 60cc. Minst 45cc även med OSB bakom skulle jag säga. Är det inte enklare att bara ställa in en regel mellan varje 60cc så du får 30cc?
Reglar kostar inte många kronor...

Man ska ha minst 70 x 45 reglar med CC45 och 15mm P30 plywood bakom gipset när man ska kakla våtrum. Våtrumsgips i zon1, kartonggips funkar i zon 2 men jag hade valt våtrumsgips ändå. Tidigare så var det krav i hela våtrummet men BKR ändrade för att det blev dyrt att bygga så. Det finns dock problem med att kartonggips möglar i våtrum.

Länk till broschyr från säker vatten.

Redigerat:
Bob_the_builder
Stopp och belägg, det "ska" man bara om man vill följa just Säker vattens anvisning (Våtrumsvägg 2012). BKR/GVK ställer inga sådana krav.

Bob_the_builder
Den typen av våtrumsgips som fanns då finns inte längre. Den hade impregnerad kartong, men ändock kartong.

Om TS vill köra på cc 600 så är Fermacell fibergips godkänd för det, av BKR/GVK.

H
Det är väl fullt godkänt med kartong gips igen i våt zon 1 sen 1 juli 2015 enligt bkr.???
Osb med regling 60 ska med va godkänt.
Men själv skulle jag aldrig ha mer än 300 cc mått.

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
Bob_the_builder
"Skivor/skivkonstruktioner i våtrum ska av tillverkaren vara dokumenterat lämpade/ avsedda som underlag för keramiska tätskiktssystem i våtrum samt vara monterade enligt skivtillverkarens anvisningar".

Försök hitta en standardgipsskiva som uppfyller de kraven...

Man ska inte skruva gipsen i bara osb/plywood utan skruven ska in i bakomliggande regel.
Så lägger du ned osb så ska du ha reglar vid skarvarna och se till att du kan skruva gipsen i reglar.

Bob_the_builder skrev:
"Skivor/skivkonstruktioner i våtrum ska av tillverkaren vara dokumenterat lämpade/ avsedda som underlag för keramiska tätskiktssystem i våtrum samt vara monterade enligt skivtillverkarens anvisningar".

Försök hitta en standardgipsskiva som uppfyller de kraven...
Vanlig gips är nu godkänt. Det borde det dessutom alltid ha varit. Därför att, om det kommer fukt på skivan, innebär det att det är hål i tätskiktet. Vilket oavsett skivtyp, innebär att badrummet måste göras om.
Skivan ingår ej som del i tätskiktet.

• Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
Bob_the_builder
Visst, du har rätt i att det krävs hål i tätskiktet för att kartongen ska mögla, men våtrum handlar om hängslen, livrem och fallskärm. OM vatten tränger igenom tätskiktet så begränsas följdskadorna av moderna våtrumsskivor.

Läste du för övrigt det du citerade? Jag tror faktiskt inte det. Visa mig ett produktblad på en stdgipsskiva där det står att skivan är lämplig för våtrum. Om du kan det så tar jag tillbaka allt!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.