3 992 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Duschblandare utan kortling
Hej
Har byggt ett badrum från scratch, mattläggarn har varit här och monterat våtrumsmatta på golv och väggar. Skulle precis till att montera duschblandaren då jag läste att skruvhålen ska siliconeras i massivt material så inte siliconet trycks ut på baksidan. Det jag gjorde vid bygget var att jag skruvade dubbla osb skivor just där blandaren skulle sitta ( så här i efterhand skulle jag ju så klart ha kortlat istället)
Så hur gör jag för att täta hålen när jag ska skruva fast blandaren när det inte är ett hål som jag kan fylla siliconet i utan att det far ut på insidan? Är jag körd?
Det är 45mm tillägsisolering bakom osb
Inifrån barummet sett våtrumsmatta>gips>osb>45mm isolering
Det är utompåliggande rör så jag ska alltså montera ett blandarfäste för duschblandaren
Tacksam för svar
Har byggt ett badrum från scratch, mattläggarn har varit här och monterat våtrumsmatta på golv och väggar. Skulle precis till att montera duschblandaren då jag läste att skruvhålen ska siliconeras i massivt material så inte siliconet trycks ut på baksidan. Det jag gjorde vid bygget var att jag skruvade dubbla osb skivor just där blandaren skulle sitta ( så här i efterhand skulle jag ju så klart ha kortlat istället)
Så hur gör jag för att täta hålen när jag ska skruva fast blandaren när det inte är ett hål som jag kan fylla siliconet i utan att det far ut på insidan? Är jag körd?
Det är 45mm tillägsisolering bakom osb
Inifrån barummet sett våtrumsmatta>gips>osb>45mm isolering
Det är utompåliggande rör så jag ska alltså montera ett blandarfäste för duschblandaren
Tacksam för svar
Nej då, det är knappast någon fara. Borra försiktigt genom mattan och sätt sen en "klutt" silikon där. Låt sen VVS-skruven dra med sig silikonet när den borrar sig genom gips och OSB. Det kommer sitta.
Instruktionen för Våtrumsvägg 2012 (Säker vatten): http://www.sakervatten.se/FILEARCHIVE/E8851B6C03CF6AACA23707D2113AF497.pdf
Instruktionen för Våtrumsvägg 2012 (Säker vatten): http://www.sakervatten.se/FILEARCHIVE/E8851B6C03CF6AACA23707D2113AF497.pdf
Men sedär, där står det ju! Tack ska du ha.Bob_the_builder skrev:
Bara för nyfikenhet, varför läste jag att det ska vara massivt material när det går bra så här?
Du läste sannolikt om kortling i BKR föreskrifterna, våtrumsvägg 2012 är ett sätt att undvika kortling men då skall du vara medveten om att hela anvisningen måste följas - alltså 15 mm plyfa kombinerat med våtrumsskiva.jooohan skrev:
Dubbla Osb är högst sannolikt funktionellt - dock ej godkänt enligt föreskrift att montera på detta vis så om du pga otur i framtiden får en skada i det området så får du tyvärr räkna med ett visst avdrag vid försäkringsärende.
Klicka här för att svara