Hej Byggahus!
Jag skall sätta upp en härdad glasskiva i mitt badrum som stänkskydd till duschen. Den ska löpa från golv upp till taklisten och ca. 60 cm ut från väggen.
Jag vill helst fästa den mot vägg och golv enbart med limning, för att slippa punktera tätskikten och slippa ev. lister som är svårare att hålla rena. Vad är lämpligt lim för denna uppgift? Kommer det att funka att ställa skivan direkt mot klinkern, med endast lim emellan?
Har gjort en liten skiss på förutsättningarna:
Tacksam för råd!
Jag skall sätta upp en härdad glasskiva i mitt badrum som stänkskydd till duschen. Den ska löpa från golv upp till taklisten och ca. 60 cm ut från väggen.
Jag vill helst fästa den mot vägg och golv enbart med limning, för att slippa punktera tätskikten och slippa ev. lister som är svårare att hålla rena. Vad är lämpligt lim för denna uppgift? Kommer det att funka att ställa skivan direkt mot klinkern, med endast lim emellan?
Har gjort en liten skiss på förutsättningarna:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tacksam för råd!
Jag skulle nog sätta 2 beslag uppe. Ställ glaset på tunna plastklossar sen foga längs vägg och golv. När fogen har härdat så rycker du bort klossarna och fogar igen springan.
Finns silicon på Beijer som är helt transparent när den har härdat. Finns säkert på andra ställen också. Kommer inte ihåg vad den heter dock.
Finns silicon på Beijer som är helt transparent när den har härdat. Finns säkert på andra ställen också. Kommer inte ihåg vad den heter dock.
Hos bl.a. Inredningsglas finns lim för montage. Ska vara ett jäkligt bra lim.
Vi har en liknande duschvägg i glas. Den är inte fäst i taket alls. Däremot är det tre beslag mot väggen och ett beslag i golvet (limmat). Det blir då ett mellanrum på 1½ - 2cm från glas till vägg/golv. Har aldrig haft några problem med att vattnet runnit ut utanför duschväggen, förutom om man spolar direkt på glipan med duschhandtaget (men varför skulle man vilja göra det?). Duschväggen har nu suttit i 7 år utan problem.
Däremot är det oerhört lättstädat runt duschväggen, man kommer i mellan med en trasa. Att ha silikonlimmat eller annat lim måste bara bli äckligt med tiden och silikonet blir smutsigt och samlar på sig tvål- och hudrester. Nej, jag skulle aldrig vilja ha limmat.
Däremot är det oerhört lättstädat runt duschväggen, man kommer i mellan med en trasa. Att ha silikonlimmat eller annat lim måste bara bli äckligt med tiden och silikonet blir smutsigt och samlar på sig tvål- och hudrester. Nej, jag skulle aldrig vilja ha limmat.
Medlem
· Stockholms
· 1 555 inlägg
Tänker på sånt silikon som används till akvarier. Det är helt transparent och tål en del.
R
Roland112
Bannad
· Västra Götaland
· 2 165 inlägg
Roland112
Bannad
- Västra Götaland
- 2 165 inlägg
De förutsätter ju dock att man har ett fall under glasskivan isåfall, annars rinner de ut under. Min mamma har en sådan vägg och vi fick silikona fast en plastskena för att skydda från vattnet som annars rann ut på golvet.Hemmakatten skrev:Vi har en liknande duschvägg i glas. Den är inte fäst i taket alls. Däremot är det tre beslag mot väggen och ett beslag i golvet (limmat). Det blir då ett mellanrum på 1½ - 2cm från glas till vägg/golv. Har aldrig haft några problem med att vattnet runnit ut utanför duschväggen, förutom om man spolar direkt på glipan med duschhandtaget (men varför skulle man vilja göra det?). Duschväggen har nu suttit i 7 år utan problem.
Trans 7 är ju populär annars, klarar allt.
https://www.byggmax.se/verktyg/lim-tejp-och-fog/lim/lim-och-byggfog-transparent-p18054#ReadMore
https://www.byggmax.se/verktyg/lim-tejp-och-fog/lim/lim-och-byggfog-transparent-p18054#ReadMore
R
Roland112
Bannad
· Västra Götaland
· 2 165 inlägg
Roland112
Bannad
- Västra Götaland
- 2 165 inlägg
jag monterade duschväggar förra helgen och de är inga jätteskruvar man fäster skenan i väggen med. 3st skruv som förseglas med silicon och därefter en skena över infästningarna som skyddar så det finns de inga problem med tätskiktet.
Jo, självklart behöver man ha lämpligt fall. Vi har fall från två håll. Utanför duschväggen börjar fallet vid 5 cm.Roland112 skrev:
Klicka här för att svara