4 246 läst ·
2 svar
4k läst
2 svar
Hur veta hur gammal badrum är?
Jag har litet ett badrum som jag misstänker är från sent 90-tal eller möjligtvis tidigt 2000-tal.
Jag vet dock inte detta säkert, utan det är mer en gissning.
Hur gör jag om jag både vill ta reda på ungefär hur gammalt badrummet är samt eventuellt även undersöka om tätskikten är i bra skick?
Behöver jag kosta på mig en dyr besiktning för detta?
Tips på bra och billig besiktningsman för detta i Stockholm i så fall?
Tack så mycket för hjälp!
Jag vet dock inte detta säkert, utan det är mer en gissning.
Hur gör jag om jag både vill ta reda på ungefär hur gammalt badrummet är samt eventuellt även undersöka om tätskikten är i bra skick?
Behöver jag kosta på mig en dyr besiktning för detta?
Tips på bra och billig besiktningsman för detta i Stockholm i så fall?
Tack så mycket för hjälp!
Om det går att identifiera modell på exempelvis handfat, wc eller golvbrunn så går det att kolla upp när dessa tillverkades för att få en indikation på åldern.
Tätskiktets skick sedan. Är det ett badrum med plastmatta så är det bara att titta efter synliga skador eller spruckna skarvar. Titta även i golvbrunnen så att det ser tätt ut. Är det ett kaklat badrum finns det inte så mycket man kan göra för att undersöka tätskiktet.
Tätskiktets skick sedan. Är det ett badrum med plastmatta så är det bara att titta efter synliga skador eller spruckna skarvar. Titta även i golvbrunnen så att det ser tätt ut. Är det ett kaklat badrum finns det inte så mycket man kan göra för att undersöka tätskiktet.
Du kanske kan fråga förra/e ägaren, eller se om de lämnat en pärm med "uppgifter" om huset efter sig? Prata med grannar kan också fungera (om man har några och de är tillräckligt nyfikna).
Ett kreativt (och inte helt precist) alternativ för att kolla tätskikt i helkaklat kan vara att kolla "baksidan" av väggen, eller under golver om det är bjälklag... Det är lättare att reparera ett litet hål i en gipsvägg på andra sidan duschen, än att ta loss kakelplattor inne i badrummet, om man absolut behöver veta hur täckskicketet fungerar.
I vår gamla lägenhet kunde vi se fuktfläckar på gipset på baksidan av gipsskivan, när vi fixade med garderoberna på andra sidan väggen - bara att ge sig på badrummet så fort garderoberna vara klara
Ett kreativt (och inte helt precist) alternativ för att kolla tätskikt i helkaklat kan vara att kolla "baksidan" av väggen, eller under golver om det är bjälklag... Det är lättare att reparera ett litet hål i en gipsvägg på andra sidan duschen, än att ta loss kakelplattor inne i badrummet, om man absolut behöver veta hur täckskicketet fungerar.
I vår gamla lägenhet kunde vi se fuktfläckar på gipset på baksidan av gipsskivan, när vi fixade med garderoberna på andra sidan väggen - bara att ge sig på badrummet så fort garderoberna vara klara
Klicka här för att svara