M
Matstj: Beror på hur tjock isolering i ytterväggen. Jag har en tråd om det och där har jag räknat fram att frysrisken är lika med noll om man drar röret på varma sidan av väggen och om det finns minst 30cm tjock isolering bakom rören. Alltså bara gibs skivan och kakel mellan rören och badrummet. Jag har dragit dusch i yttervägg och inte upplevt något problem med det. Bara om drar på varma
2 svar · 3,2k läst
S
Sezzi: Hejsan! Jag är ute efter en tvättställslösning till mitt nya badrum som i princip ska se ut så här: http://www.bygghemma.se/inomhus/badrum/badrumsmobler/mobelpaket/mobelpaket-noro-uno-410-loop-vit-hogblank/p-473876 Men nu är det så att jag ogillar högblanka ytor och vill ha skåp med matt yta (träfärgad eller vit funkar), bänkskivan kan vara i trä eller sten, båda kan funka. Men det
0 svar · 1,1k läst
L
larv4: Ett par mosaikbitar har lossnat från golvet i duschhörnet (se bild där en har lossnat). Vad använder jag för fix för att sätta de på plats igen? Något annat jag bör tänka på? [bild] Mvh, Lars
0 svar · 3,1k läst
·
nino
nino: Det är för dropp man säkrar, inte för större läckage. Tror det tom är inskrivet i husAMA att det ska vara tätskikt, eller vattentätt golv
38 svar · 4,4k läst
Buuzzz
Buuzzz: Hittade en blandare till badrummet som är riktigt snygg (tycker jag då...) Någon som klämt och känt på Hansgrohe ShowerTablet® Select 300? https://pro.hansgrohe.com.sg/19845.htm Ser smidigt ut med två knappar och ett vred för temperaturen.
0 svar · 897 läst
P
phattrance: Är intresserad av att köpa följande duschdraperistång till lilla badrummet: http://www.smarthem.se/19288/p/draperistanger/duschdraperistang-spirella-ombrella-12-armar/ Verkar vara perfekt ifall man har ont om plats. Men är det något här som testat solfjäder modellerna? För oss funkar det lika bra med en vanlig Vinklad duschstång till hörnet, men tycker att solfjäder varianten verkar
0 svar · 7,6k läst
·
S
snowjim: Hej, Vi har golvvärme i vårt badrum och till detta sitter det en GIACOMINI termostat i plastfördral på väggen. Tyvärr sitter denna just där vi hade velat ha en handdukstork. Kan man ändå placera krokan ovanför och hänga handdukar här även om de kommer hänga över termostaten? [bild]
0 svar · 1,8k läst
·
Snailman
Snailman: Det verkar knepigt det här... Jag har Uponor pex blå i väggen (inte combipex alltså) 15x2,5 Tänkte ta Trio Perfecta blandarfäste http://www.trio-perfekta.se/wp-content/uploads/2014/01/SC0249-10-TG-BEVIS.pdf Är de typgodkända för Uponor? Har försökt att kolla om Moras eller FM mattsons är godkända, har bara hittat att FM mattson nämner Uponors combipex (som jag inte har) Duger Trio
4 svar · 1,5k läst
·
S
Skyria: [citat] Japp, ny golvbrunn (Purus) och nya rör fram till de lodräta rören. [citat] De sitter på plats under plattan, ska ha elgolvvärme och klinkers. Hann inte med att göra klart elrören idag men förhoppningsvis blir det klart imorgon och sen ska de sista väggskivorna inhandlas. Hade även hantverkare här idag från försäkringsbolaget som rev upp hela taket i badrummet under och
23 svar · 5,2k läst
·
K
Klakorp: Hej! Jag har en nisch där öppningen är 118cm, och av ren snålhet och dålig planering har jag köpt smalare duschdörrar (110cm med +30mm justermån). Min idé var att på något sätt få till någon slags aluminiumprofil eller liknande som sedan sätts bakom infästningen till dörrarna. Jag har hittat följande på Bauhaus http://www.bauhaus.se/alu-fyrkantror-elox.html men är inte riktigt
0 svar · 1,0k läst
R
Roland112: Jag kan säga såhär och som man kanske inte tänker på men när man som kille står upp och kissar så ser man det inte själv men en vägg bredvid en toalett är full med urin. :|
5 svar · 11,4k läst
B
Bamse79: Sant. Poäng där.
3 svar · 2,6k läst
B
K
SBH: i princip skall ju alla rör gå i väggen ändå. genom tak eller vägg. men inte upp genom golv. sånt försöker man ordna om det går
6 svar · 1,4k läst
I
icho: Jag sänkte taket med plåtprifiler och satte in Hide-a-lite 1202 spottar som bara bygger 23 mm. Hade också bara 60mm till ventilationen på väggen. Drivdonet satte jag i en Hila-lucka som sitter i taket i hörnet ovanför dörren så det är inget man ser + att man kan byta en spot om den skulle gå sönder.
13 svar · 949 läst
L
lillbossen83: Det var mycket fina badrum. Gav en hel del inspiration. Någon som har erfarenhet av polerad marmor på golv i badrum????
2 svar · 2,0k läst
S
Skyria: Lutar åt att sätta plasten mellan den befintliga skivan och konstruktionsskivan för att få det så likt beskrivningen av våtrumsytterväggar som möjligt, http://www.sakervatten.se/FILEARCHIVE/8390434DA14B85FD0431CBD51BCAA1D3.pdf Någon annan som har några funderingar? Tänkte köpa plast imorgon förmiddag.
1 svar · 1,4k läst
·
nino
nino: Får du mindre än 12-13mm spackel på hela ytan så skulle jag hellre avstå från att spackla. Stänga av är inte heller bra, man ska ha en kaka på min. angiven tjocklek över hela ytan.
16 svar · 3,6k läst
L
Loui: Tack snälla för all hjälp! Jag ska läsa igenom ordentligt och svara under dagen!
19 svar · 3,3k läst
·
A
Atom: Då är den första frågan avklarad. Bra. Tack. Nu kommer nästa. Har ni någon aning om hur mycket bygger KAN 2001 sitsen på höjden? En billig plast... ca 1.5 cm. Det har jag temporärt. En bekant påstår att KAN höjer wcstolen med 4cm.
4 svar · 2,0k läst
Anders243
Anders243: [citat] Det verkar ju som om alla är överens om att putsen inkl nät samt tjäran måste bort, så jag tänkte göra såhär: 1. Prova att ta väck putsen med bilmaskin och plattmejsel. (Det var så jag fick bort plattorna och fixet) 2. Testa med en diamantskål från biltema som jag redan har på asfalten 3. Fungerar inte det så får jag väl skaffa en slipskål med piggar... Sedan tänkte
9 svar · 3,9k läst
·
A
Appeplan: Hej! Har en funderare jag skulle vilja ha hjälp med. Ska budgetrenovera om mitt badrum, ska använda mig av beckers våtrumssystem med väv. Ovan handfatet skulle jag vilja ha glasmosaik (ca 70x60cm) som jag har över från ett tidigare projekt. Jag vet att man inte ska kakla på väv i våtrum, min fråga är då om jag kan lösa det med att tex kakla på en skiva som "underlag", sedan köra
0 svar · 667 läst
P
Pagno: Jag hade hellre limmat plåtreglar mot taket och skruvat dit ett annat tak istället!
1 svar · 640 läst
anders07
anders07: Det finns ju två typer av stos'ar, en som har fläns och den ska vara UNDER manschetten och en som är utan fläns (sticks bara ner i 110 röret) och då ska man tätskikta mot 110-röret.
16 svar · 5,0k läst
·
P
pette: Ok tack, ja jag kommer nog "safa" o lägga mig lite lågt med toppen ....
8 svar · 4,7k läst
·
P
pette: [citat] Mm jag förstår... Min tanke var ju att fix ju fäster på direkt på tätskiktet och att jag har lättbetongväggar som knappast kommer röra sig speciellt mycket. Jag vill heller inte ha nån speciell struktur då det ändå ska vara lättstädat i badrummet. Vad händer om jag spacklar ut fix på färdigt tätskikt och ev borstar lite med Hornsugga för att få lite putsstruktur???
43 svar · 35,1k läst
·
F
Farfalle: [citat] Rörshoppen/Badrumsgruppen i Göteborg.
30 svar · 24,5k läst
·
A
Allmänobildad: Golvbrunnar ansluts oftast med 75mm rör, toalett med 110mm rör, och handfat med 50mm rör. Alla rör i utrymmet mynnar troligtvis i samma rör så småningom, vilket borde vara 110mm. Att ändra om avloppet så att golvbrunnen passar där du vill ha den är inget jättestort ingrepp om du ändå ska ner med en golvbrunn i golvet. Vilka rör och rördelar som behövs är i princip omöjligt att
1 svar · 8,9k läst
J
jaob: Kan du ta en macrobild på en platta med samma vitbalans på den dåliga delen vs den bra delen, inte för att vara sån mn det ser ut som att det är fix som ligger som en matt yta på dessa bilder. Om underlaget är korrekt utfört kan det räcka med att "fixa" om fogarna där det är kasst. Möjligt att den blandningen vid fixningen var dålig.
6 svar · 4,9k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.