Ja, som rubriken lyder, hur gör man med tätskikt på snedtaket i badrum?

Har ju tänkt kakla upp till vinkeln mellan vägg och snedtak, och måla snedtaket vitt. Men hur gör man med tätskiktet? Kan man måla på Cascos duk? Hur bli det?
 
ullet
Vi målade med vit våtrumsfärg i taket på inrådan av mattläggaren som satte tätskikt i vårt badrum. Då krävdes inget annat tätskikt bakom.
 
Ok, men om man nu lägger ner sin själ i att få övriga badrummet 100% (eller nästan i alla fall) tätt, hur får man anslutning mellan våtrumsfärg och tätskiktet i övrigt tät?

Målar man en bit in över tätskiktet med färgen?
 
ullet
Jag la akrylfog där taket möter mattan och målade ner några cm på mattan. Utifrån samma tanke som du hade, har inte lyckats läsa nåt råd eller regel om det.
 
Ok. Ska maila Casco och se om de har ngn rekommendation.
 
Har mailat Casco för ca 2 veckor sedan och inte fått ngt svar ännu 😒
 
Fick följande svar från Casco:
"Sätt folien så högt upp det går. Sedan målar ni ned en bit över foliens avslut."
 
En gammal tråd, men för framtida referenser och försökresultat:

På sidan 21 står hur man överlappar mellan målat tätskikt och tätskikt för keramiska plattor:
http://vatrumsmalning.se/files/2014/03/Branschregler-slutversion-2013-01-01-LP1.pdf

"Snedtak" räknas som vägg när man målar, se länken nedan. Är det i våtzon 1 ska man använda Vattentät målning (VT), annars räcker Vattenavvisande (VA).

https://www.byggahus.se/forum/badru...-ska-man-tata-det.html?perpage=15#post1952438
 
  • Gilla
roggabear
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.