Badrum
jonmo: Detta skall göras om och göras rätt. Tack för all hjälp!
Jonatan79: Min vent-tekniker satte ventilen mellan dörr och dusch, alltså inget krav att sitta jättenära duschen. Antar att badrummet inte är stort som en fotbollsplan så du kan nog flytta duschen utan märkbar försämring.
Bigfoot: [citat] Det får duga. Såvitt jag förstår är det godkänt för matta även om det inte är något man brukar använda vid nybygge. Jag funderade på att byta skivorna, men kom fram till att jag hoppar över det. Ska jag höja till "nybyggnadsstandard så måste jag dra om diverse rör som kommer upp i golv också. Och så vidare... Jag nöjer mig med nya golvbrunnar, fall på golven och
Roland112: antagligen har du inte fått dokumentation från firman som gjort jobbet då de själva insåg att de blev kasst.
Roland112: Undrar om fler testat att göra ytskikt i våtrum med biltemas system? Jag använde deras system när jag fuktsäkrade tvättrummsgolvet (våtzon 2) utan folietapet. Det var enkelt och kul. En skillnad jag märkt på biltemas system är att det inte använder lim när man ska fästa fiberremsor i skarvar osv utan använder sig av gummimembranet till detta. Vad är bättre med de dyrare märkena
Linu: [citat] Förmodligen är det så de resonerat. Eller: "De har inte sagt exakt var den ska sitta. Här blir bra, det blir enklast." Ni får ursäkta att jag gjort två identiska trådar med samma fråga. Blir bara rörigt med svaren. Om man har några tips till mig får man gärna svara här istället: https://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/259424-avlopp-langt-fran-vagg.html
AndersMalmgren: Kul att man kan inspirera! :D Nej vad du kan göra är att cada det, rita först fallet som du tänkt, sedan ritar du in 30x30 plattor inkl fog kolla sedan hur språnget blir edit: dock rätt mäckigt cad-jobb edit: det finns en nackdel med blankt, fogen skapar skuggeffekt på golvet
Krilleman: Men det beror ju på den tidigare blandaren. Har den inte M26 muttrar på blandaren fungerar inte tidigare länkad produkt.
Roland112: ja hur jag än gör så måste jag ju riva väggen. Jag har det du säger PNO, och alla rör till dusch osv kommer ut under handfatet där flera vattenförbrukare verkar hämta vatten men allt är ihopsvetsat, dvs det finns inga gängor någonstans, bara ihopsvetsade kopparrör som försvinner in i väggen under handfatet o sen går de nog vidare till duschen inne i väggen. Det jag vill
Jotsat: Köpte en New Waterfall för en knapp vecka sedan och den fungerar utmärkt. Smidig installation, mångsidig installation (upp och ned på Blandaren, spelar ingen roll) och bra vattenfall. Kanske inte de droppigaste dropparna, men bra. Rekommenderas än då länge!
kumlabon: Jag har försökt få min gamla golvbrunn att bli tät men ger upp. Någon som känner igen typen och var jag skulle kunna finna reservdelar. [bild] [bild]
wedin: Ringde LK idag.. Det behöver inte vara något avstånd alls mellan pex och avloppsrör.
HasseTeknik: Jag har faktiskt köpt ett antal kopplingar i mässing ( finns ju nästan bara cromade på andra ställen) och reservdelar till duschhörn hos Confortbutiken i Uppsala. Deras priser på dessa har varit under Bauhaus, Biltema och Clas Ohlson!
Nationalbear: Hej, Är det någon som har erfarenheter av bubbelbadkar från "Casper Whirlpools", specifikt modellerna som är självrengörande? Det satt ett sådant badkar i huset när vi flyttade in, och det verkar gå lite troll i det. Självrengöringen sätter ibland igång under pågående dusch, med följderna att kokhett vatten börjar strömma in i badkaret... inte trevligt. Har försökt hitta hur
Stefan_sve: En uppdatering i detta ämne. Väntade lite med att reklamera till nu i våras då jag ville få mitt nya badrum i tillbyggnaden klart, så jag inte skulle stå utan. Firman återkopplar inte min reklamation. Dock när jag kollar runt med mina nuvarande kakelsättare och rörmokare så var det tydligen lite ovisst med detta för runt 4-5 år sedan, reglerna var lite otydliga, möjligen också
Globetrot: Om dörren inte är våtzon ett så är det ju bara viktigt att kakeltyngden håller.......jag skulle inte bry mig mer just där.
Snickerick: Badrummet och intilliggande utrymmen kommer att omdisponeras framöver, så att göra ett helt nytt badrum nu är inte ett alternativ. Dagens lösning är inte heller godkänd enligt dagens regler. Men det är knappast dumsnålt att inte uppgradera alla badrum varje gång någon regel ändras och det därmed blir "icke godkänt". Badrummet är dessutom mycket gammalt och har än så länge inte
torparnorpan: Har idag ett träbadrum dvs med träreglar överallt, villa. Skall nu renovera badrummet och is amma veva sänka taket pga spotar men även för att taket är 250cm högt nästan. Så konstruktionen idag är följande: Sett uppifrån vinden -> Takstol - plast- brädor- spånskiva. (Isolering ligger på plasten). Nu skall jag sänka taket och slår på 45x95 på väggarna runt om. Dessa läggs
Paunta: [citat] Vad bra. Då tänker jag inte helt tokigt. Till den sista dumma frågan är om man ska pensla över skarvarna med tätmembran? Enligt bilden så verkar detta bara gälla vid kant i kant sättning? :)
Hojte: Din fråga om : Får man ha ojordade lampor i badrummet, även ovanför dusch?(Verkar så, verkar vara zon x?) Så enkla svaret är nej, men du får ha dubbelisolerade (vilket många lampor är, annars behöver dom jordplint ) och lågspännings lampor (vilket spottar är)
AronD: Blev det Glabete och hur gick det? Sitter det upp såhär fem år senare? Lite nyfiken på det där med att limma saker men känner mig skeptisk.
Engztrom: Jag skall välja en badrumsradiator till mitt nyrenoverade ca 4 kvadratmeter stora badrum, och det verkar ju i princip bara finnas ADAX och TEGOs modeller att välja mellan, och bara TEGOn är IP44 klassad, så det blir nog en sådan. (Jag hade dock helst velat ha en svart radiator vilket bara ADAX har, men som sagt den är inte IP44 klassad, så det blir nog till att själv lacka om TEGOn
FRS05: Det är den här jag funderar på: http://www.bygghemma.se/inomhus/badrum/duschar/duschkabin/duschkabin-bathlife-ideal-90x90-rund/p-403916 Det går inte att sätta en sådan här koppling rakt över 15mm gängan(enligt bild nedan)? Sedan bara koppla på en anslutningsslang på den utvändiga gängan? http://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/altech-kulv-g15x15-inv_cu-fkr.html [bild]
Krilleman: Alla jobb rörande vatten/avlopp/värme bör du kolla med föreningen vad dom tycker innan arbete påbörjas. Vissa föreningar vill ha kvitto på utförda jobb av VVS-firma! Värmerören som kommer ut ur slitsen är bra för att använda till vattenburen handdukstork. Montera ballofixer direkt ur slitsen på vattenrören. Varför riva slitsen med allt vad det innebär?