Jag har precis fått mitt badrum renoverat och allt ser bra ut så när som på en detalj som oroar mig. Då jag är lekman när det gäller den här typen av frågor känner jag mig lite vilsen. Entreprenören som utförde jobbet har varit väldigt bra att ha och göra med så jag vill inte verka gnällig i onödan. Därför tänkte jag rådfråga det här forumet innan jag kontaktar dem. Jag länkar till två bilder på röret till toalettstolen. Ska det inte vara silikon runt kanterna där? Kan de ha missat det eller får det se ut sådär?

http://sv.tinypic.com/r/sxlvmp/9
http://sv.tinypic.com/r/2w7plk0/9

Välkommen till ByggaHus!

Gör knappast någon skillnad med silikon där. Kunde förstås fogats runt röret.
Bättre med en täckhuv som går ned till golvet, så ni slipper se röranslutningen.
3398_1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Okej, täckhuv har vi redan, den satt inte på när jag tåg bilderna. Men då behöver jag alltså inte oroa mig för detta alltså? Vad händer om vatten skulle rinna bort mot toaletten och ner i springorna mellan röret och klinkers då?

Mussen_Rymtpemra skrev:
Vad händer om vatten skulle rinna bort mot toaletten och ner i springorna mellan röret och klinkers då?
Samma sak som när vatten rinner över klinkersen och går ned i fogskarvarna! :)
Klinkersgolv är inte täta. Det är tätskiktet under golvet som gör det tätt mot underliggande konstruktion.

• Gilla
Andreas Lundgren
  • Laddar…
Aha, vad bra. Tack för svaret!

Njae.

Det är inte så att silikon där behövs för att det ska bli tätt.

Istället är det så att avloppsröret som kommer upp ur golvet, ska tätas mot tätskiktet som ligger under klinkersen med hjälp av en rörmanschett. Rörmanschetten har en gummitätning som ska sluta tätt mot avloppsröret. Bilden är lite suddig, men det ser ut som någon form av slarvigt ditlagd fogmassa eller liknande, och man kan inte riktigt se röret och manschetten som jag tycker att man borde. Frågan är kanske snarare vad det är de har kletat dit, och varför? Finns det en korrekt monterad manschett därunder, och hur har den i så fall påverkats av det de har kletat dit ovanpå.

Bra att kommunikationen med entreprenören funkar, då är det säkert inget problem om du säger att du är lite orolig för att du tycker att det ser lite konstigt ut, och undrar om det ska vara så, eller om de kanske inte är riktigt färdiga (för att ge dem en öppning)

Tittade på bilderna igen, och jag måste säga att jag tycker det ser allt annat än nyrenoverat ut, särskilt den första bilden, och man blir verkligen fundersam till om det är korrekt utfört.

Vet du vilket tätskiktssystem som använts?

Det kanske ska tilläggas att toalettstolen inte är ny. Den stod i badrummet innan renoveringen och har under tiden stått i hallen och blivit smutsig. Bilden togs innan jag städade badrummet efter renoveringen så toalettstolen är lite smutsig vilket kanske bidrar till det ruffiga utseendet. Tätskiktssystemet heter schönox.

Jag gjorde som du sa och snackade med entreprenören. De kommer ut om några dagar och snyggar till.

Jag kollade igenom bildserien i dokumentet du länkade och jag vill minnas att det såg ut ungefär sådär under arbetets gång. Samma färger i alla fall =). Tack för all info. Nu känner jag mig tryggare.

Grejen med tätskiktssystem är att det är detaljerna som är helt avgörande för ett tätt slutresultat.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.