Bob_the_builder skrev:
Visst, du har rätt i att det krävs hål i tätskiktet för att kartongen ska mögla, men våtrum handlar om hängslen, livrem och fallskärm. OM vatten tränger igenom tätskiktet så begränsas följdskadorna av moderna våtrumsskivor.

Läste du för övrigt det du citerade? Jag tror faktiskt inte det. Visa mig ett produktblad på en stdgipsskiva där det står att skivan är lämplig för våtrum. Om du kan det så tar jag tillbaka allt!
Enligt ditt resonemang får man inte heller ha vanlig std-gips i exempelvis sovrum. Det står nämligen inte i deras produktblad, att den lämpar sig för just sovrum.

• Gilla
twoody
  • Laddar…
Bob_the_builder
Det är inte mitt resonemang, det är BKRs.

Anledningen till att man tog bort vanliga gipsskivor var för att tätskikteten hade för dåligt ånggenomgånsmotstånd, fukt/ånga vandrade genom tätskiktet och fuktade pappen som började mögla. Det var alltså inte pga av hål i tätskiktet

• Gilla
Melinsbygg
  • Laddar…
Bob_the_builder
nino skrev:
Anledningen till att man tog bort vanliga gipsskivor var för att tätskikteten hade för dåligt ånggenomgånsmotstånd, fukt/ånga vandrade genom tätskiktet och fuktade pappen som började mögla. Det var alltså inte pga av hål i tätskiktet
Det har du nog rätt i. Det börjar bli några år sen så minnet sviker...

Skulle rekommendera att du sätter spontad 15 mm plyfa på regelstommen. Om skivtillverkaren godkänner regelanstånd 600 och 15 plyfa, är du hemma.

nino skrev:
Det roliga var att ångan först skulle ha vandrat genom kakel eller klinkers , innan det kommit till tätskiktet .

Bob_the_builder
Genom fogarna. Fästmassan är dyngsur efter dusch.

Bob_the_builder skrev:
Genom fogarna. Fästmassan är dyngsur efter dusch.
Pratar om ånga inte vatten

Bob_the_builder
Polos skrev:
Pratar om ånga inte vatten
Vatten som torkar, tex.

P
Oj...vad har jag satt igång:)
Glömde skriva att givetvis har jag våtrumsgips i våtzon 1. Sen huruvida det nu är ett krav eller inte bryr inte mig för det känns ändå förnuftigt.
Och ja man skall ju inte göra hål i våtzon 1
Om man skulle skruva våtrumsgipset i bara osb på nåt ställe tror jag inte är hela världen då tätskiktet ju ska hålla tätt i vilket fall men det är min egen åsikt.
Det slutade iallafall med att jag bestämde mig för att dra dit några reglar till i vliket fall.
cc avstånd bestäms som flera skrivit här av skivtillverkarens rekommendationer. Men nu kommer det bli cc 45 och osb plus gips vilket borde bli väldigt stumt

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.