7 032 läst ·
8 svar
7k läst
8 svar
Flytspackel,armering och golvvärme
Det har blivit dags att färdigställa lilla (4kvm)badrummet på övervåningen. Alla rör är dragna sen tidigare och brunnen med purus platta monterades med 13mm distanser.
Nu tänkte jag lägga elslingor på golvet och upptäckte att dessa måste täckas med minst 12 mm spackel enl GVK. Ska ha plastmatta som tätskikt och klinker som ytskikt. 12mm plus 4 mm slinga och 5mm armering innebär 21mm vid brunnen.
Alt1: Lägga slingan direkt på spånet och flyta utan armering. Hittar inget krav på armering i GVK. Dra slingan en bit från brunnen så spacklet täcker tillräckligt.
Alt2: Bryta upp golvet och montera om brunnen med 13+6mm distanser och sen lägga armering och elslingor.
Hela golvet är reglat cc30 och med kortlingar emellan. Skruvlimmat spån 22mm.
Synpunkter och övriga förslag mottages tacksamt.
Nu tänkte jag lägga elslingor på golvet och upptäckte att dessa måste täckas med minst 12 mm spackel enl GVK. Ska ha plastmatta som tätskikt och klinker som ytskikt. 12mm plus 4 mm slinga och 5mm armering innebär 21mm vid brunnen.
Alt1: Lägga slingan direkt på spånet och flyta utan armering. Hittar inget krav på armering i GVK. Dra slingan en bit från brunnen så spacklet täcker tillräckligt.
Alt2: Bryta upp golvet och montera om brunnen med 13+6mm distanser och sen lägga armering och elslingor.
Hela golvet är reglat cc30 och med kortlingar emellan. Skruvlimmat spån 22mm.
Synpunkter och övriga förslag mottages tacksamt.
Moderator
· Stockholm
· 57 869 inlägg
Du skall inte ha slinga nära brunnen. Dte bör framgå av instruktionerna för slingan, hur stort avstånd du skall ha. Huruvida slingan kan läggas direkt på spånet skall framgå av instruktionerna.
Behovet av armering styrs av vad spackeltillverkaren, och elslingetillverkaren föreskriver. Golvvärmen orsakar stora värmespänningar i flytspacklel, så det är viktigt att följa anvisningarna.
överhuvudtaget så är det viktigt för samtliga moment i arbetet att du inte bara följer vad GVK föreskriver, utan även vad materialtillverkaren föreskriver. In i minsta detalj.
Behovet av armering styrs av vad spackeltillverkaren, och elslingetillverkaren föreskriver. Golvvärmen orsakar stora värmespänningar i flytspacklel, så det är viktigt att följa anvisningarna.
överhuvudtaget så är det viktigt för samtliga moment i arbetet att du inte bara följer vad GVK föreskriver, utan även vad materialtillverkaren föreskriver. In i minsta detalj.
Tack för ditt svar hempularen.
Hur nära brunnen man kan lägga slingan verkar inte vara reglerat i reglerna eller i monterings anvisningen. En praxis verkar vara 20 cm.
Slingan från Ebeco som jag tänkt använda går att lägga direkt på spånskiva.
Jag är helt på det klara med att man måste följa samtliga monterings anvisningar.
Vad det gäller armering verkar det inte vara reglerat alls om man kör efter GVK.
GVK hänvisar till spackel tillverkaren.
Ebeco hänvisar till branschreglerna.
Jag har kollat ett antal spackel fabrikat och hittar inget om armering i deras data blad heller.
Någon som har erfarenhet av att flyta badrum utan armering?
Hur nära brunnen man kan lägga slingan verkar inte vara reglerat i reglerna eller i monterings anvisningen. En praxis verkar vara 20 cm.
Slingan från Ebeco som jag tänkt använda går att lägga direkt på spånskiva.
Jag är helt på det klara med att man måste följa samtliga monterings anvisningar.
Vad det gäller armering verkar det inte vara reglerat alls om man kör efter GVK.
GVK hänvisar till spackel tillverkaren.
Ebeco hänvisar till branschreglerna.
Jag har kollat ett antal spackel fabrikat och hittar inget om armering i deras data blad heller.
Någon som har erfarenhet av att flyta badrum utan armering?
Konsensus inom tillverkare är att allt under 10 kvm inte behöver armeras, kör personligen själv med armering ändå, bra med både livrem och hängsle. Att slingan ska täckas med 10 mm brukar jag tumma på då det blir onödigt hög tröskel annars, iofs behöver man inte lägga slingan i duschen då klinkern värms upp snabbt av varmvattnet när man duschar å så sätt så klarar man av att täcka slingan med 10 mm flyt.
Skulle helst också ha armering. Frågan är om det är värt att riva upp golvet och höja brunnen för att få det rätt. Blir sämre med tröskeln också som du skriver.Som jag förstår det verkar det ok att köra utan så länge jag använder ett spackel som inte säger något annat.
Är bara 2x2 m reglat cc30 så det bör bli rätt stumt ändå.
En tredje variant är ju att lägga armeringen ovanpå slingan. Den tar ju inte upp drag krafterna lika bra som om den ligger underst men den gör kanske någon nytta ändå. Finns det något annat som talar emot denna
variant?
Är bara 2x2 m reglat cc30 så det bör bli rätt stumt ändå.
En tredje variant är ju att lägga armeringen ovanpå slingan. Den tar ju inte upp drag krafterna lika bra som om den ligger underst men den gör kanske någon nytta ändå. Finns det något annat som talar emot denna
variant?
När det gäller matta så är det nog ganska noga att slingan inte ligger för högt i spacklet, en ljus matta kan missfärgas av för hög värme.
Men som tank77 skriver så tummar man lite på täckningen av slingan när det ska vara klinker...
Men som tank77 skriver så tummar man lite på täckningen av slingan när det ska vara klinker...
Klicka här för att svara