Cicaro skrev:
Hm mja jag är ingen plattsättare, Jag fick det beskrivet som prima, det som de glömt hos broder var att stryka fix på plattornas baksida och inte bara lägga fix på golvet och sen trycka dit plattan.
Det fick till följd att plattorna släppte alltså? Vet du möjligt vis vad det var för storlek och fabrikat på de plattorna?

Tycker det ser ut som det inte är bakstrykt för plattan ser ju som att den bara blivit nedtryckt en 1/5 av sin storlek i fixet så jag skulle vilja reklamera hela skiten, antagligen är det mer plattor som är felmonterade eftersom man antagligen inte glömmer att bakstryka bara några plattor...

• Gilla
Blag
  • Laddar…
Ingen aning om fabrikat mer än att de var italienska men de var väl 1-2x3 dm eller något sånt var ganska länge sedan jag var hemma hos honom. Stod väldigt tydligt i instruktionerna till plattorna att det skulle göras. Samma fel hade gjorts på samtliga hus i området.

Hojte skrev:
Tycker det ser ut som det inte är bakstrykt för plattan ser ju som att den bara blivit nedtryckt en 1/5 av sin storlek i fixet så jag skulle vilja reklamera hela skiten, antagligen är det mer plattor som är felmonterade eftersom man antagligen inte glömmer att bakstryka bara några plattor...
Behöver få bekräftat bara att det är så att man alltid ska bakstryka stora plattor för då är det uppenbarligen felet. Jag har reklamerat allt, jag hade 5 extra plattor som de nu förbrukat på de som lossnat. Nu har fler plattor lossnat. Dras förslag på åtgärd är att knacka bort all klinker och lägga ny utan att byta tätskikt, är det verkligen ok?

Nu för tiden så använder man flytfix då behövs ingen bakstrykning
Att plattorna inte skulle "funka" med fixet har jag aldrig hört talas om under mina 15 år eller vad det är

Är tätskiktet ok och även fallet så är det inget fel att göra så

nino skrev:
Nu för tiden så använder man flytfix då behövs ingen bakstrykning
Att plattorna inte skulle "funka" med fixet har jag aldrig hört talas om under mina 15 år eller vad det är
Hur vet jag om de använt flytfix eller inte, kan man se det på fixet?

Claes Sörmland
Olsson85 skrev:
Behöver få bekräftat bara att det är så att man alltid ska bakstryka stora plattor för då är det uppenbarligen felet.
Lite googling på BKRs hemsida gav följande:

Skärmavbild 2016-01-06 kl. 09.35.42.png

Byggkeramikhandboken, 2008. sektion: 5.6 Produkternas användning

I ett annat kapitel (kap 7.1.1 Manuell plattsättning på fasad med
tunnskiktsteknik i fästmassa) så förklaras begreppet dubbellimning:

Skärmavbild 2016-01-06 kl. 09.38.00.png

• Skärmavbild 2016-01-06 kl. 09.31.53.png
Claes Sörmland skrev:
Lite googling på BKRs hemsida gav följande:

[bild]

Byggkeramikhandboken, 2008. sektion: 5.6 Produkternas användning

I ett annat kapitel (kap 7.1.1 Manuell plattsättning på fasad med
tunnskiktsteknik i fästmassa) så förklaras begreppet dubbellimning:

[bild]
Kanon, tack! Med tänkte på hur mitt fix ser ut så skulle jag uppskatta att plattan är fäst till max 50-70 % av sin totala yta. Fixet på mina bilder är det flytfix eller inte? Jag kan inget om fix :)

Det där ska utan tvekan läggas om av plattsättaren..

Ser ut att vara skinnbildning, man ska ALLTID utföra lyft vid plattsättning för att säkerställa fastmässans vidhäftningsförmåga. Upptäckte detta när jag la badrummet själv nu, det är viktigt att det är rätt konsistens och att det vidhäftar annars kommer det att lossna.

Det ser dessutom ut som de lagt för stora områden med för torrt fix vid läggning av plattorna.

jaob skrev:
Det där ska utan tvekan läggas om av plattsättaren..

Ser ut att vara skinnbildning, man ska ALLTID utföra lyft vid plattsättning för att säkerställa fastmässans vidhäftningsförmåga. Upptäckte detta när jag la badrummet själv nu, det är viktigt att det är rätt konsistens och att det vidhäftar annars kommer det att lossna.

Det ser dessutom ut som de lagt för stora områden med för torrt fix vid läggning av plattorna.
Du som har lite erfarenhet, går det i efterhand se på fixet om det är ett flytfix eller något annat? Jag är helt med på din teori. Ska man begära omläggning av hela golvet eller bara av berört område?

När jag gjorde min lilla research inför renoveringen så verkade det som det uteslutande användes blandfix som spacklades ut så troligen är även ditt det också. Men det kan som sagt vara så att man blandat hastigt och lagt det i tron om att det kommer fästa likväl.

Övade på ett mindre viktigt område i köket som också renoverades, där jag lärde mig av misstaget (dålig bild):
26e35e14-0cac-4851-8c1e-027d0087847c.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det står till och med på blandpåsarna, klara uppmaningar att lägga inom visst antal minuter, att man inte får använda fixet om man inte utnyttjat mängden inom en viss tid. i mitt fall la jag en kvadrat i taget (10 minuter per kvadrat tog det mig som hemmafixare). När jag hunnit halvvägs med lite spring emellan så var fixet för torrt och jag fick blanda en ny hink. Men det här ska en plattsättare ha stenkoll på, är ju A och B.

Jag tror inte ens plattsättaren erbjuder sig lägga om det berörda området, en seriös plattsättare lägger om hela ytan i ett svep, då golvet är en helhet.

Klart du ska utnyttja att det är en auktoriserad och försäkrad firma som gjort arbetet, det förväntar man ju sig att det ska hålla i 10 år, minst.

Jag tycker att detta att kammspackeln verkar vara dragen i olika riktningar får det att se ut som de använts flytfix. Om man lägger vanligt fix så applicerar man ju det (jag som amatör) på en mindre yta, det känns då naturligt att dra spackeln i en riktning. Men om det är en stor pöl med spackel så känns det naturligt att dra tandspackeln i stora yviga rörelser över golvet.

T
Kan med 99% säkerhet säga att det inte är flytfix då man inte använder flytfix i badrum. Flytfix använder man på plana golv utan fall och om det hade varit flytfix hade inte rännorna efter tandkammen synts eftersom när man lägger plattan på flytfix så behöver man knappt trycka på plattan för att den ska fästa i fixet.

Jag mailade LIP idag och tro på fan att de ringde upp, kanon trevlig gubbe som hade inspekterat bilderna och var väldigt mån om att hjälpa till. Han hade två påpekanden, dels var han ganska säker på att fixet "skinnat" sig, tex pga en stark halogenlampan eller att fixet legat för länge tills plattan kom på plats. Sedan sa han att deras rekommendation är att bakstryka plattor av denna storlek, då får man total täckning mellan fix och platta. Det är orsaken till att fixet spricker enligt honom att kontakten inte är korrekt mellan fix och platta. Han trodde inte heller att det var flytfix så man sällan eller aldrig använder det i badrum då det är problematiskt med fallet precis som ovan skriver.

• Gilla
jaob och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.