6 997 läst ·
27 svar
7k läst
27 svar
sätta våtrumsgips på råspont - hjälp
Jag säger bara vad bkr har sagt till våran ka samt plattsättare , kartonggips är godkänt i hela badrummet igen.Andreas Lundgren skrev:Så kanske man resonerar om man bygger badrum, men när man jobbar med avtalsrätt så bryr man sig inter om vad folk har sagt eller vad som står i pressreleaser. Om man efter 15 år får problem med ett badrum man har renoverat själv då vet vi idag inte hur försäkringsbolagen kommer att resonera. Fortsätter vi åt amerikansk standard då kommer de säkerligen hänvisa till den uppdaterade texten i bkr och säga "dokumenterat lämpade som underlag - visa dokumenterat tack". Sen kan du hänvisa till forum, pressreleaser och telefonsamtal bäst du vill.
Därför tycker jag att det är förkastligt att rekommendera hemmafixare något annat än att använda exakt det som BKR hänvisar till, dvs en våtrumsskiva (med eller utan kartong).
Sen får du tolka Bkr hur du vill
Men frågan från TS från början var ju även om själva råsponten.
Hur det egentligen, jag har läst att det KRÄVS konstruktionsplywood 12 mm och inget annat.
Dvs 10 mm plywwood, OSB eller något annat trämaterial är inte godkänt som underlag till gipsskivor i våtrum.
Hur är det med detta (just nu) egentligen?
Hur det egentligen, jag har läst att det KRÄVS konstruktionsplywood 12 mm och inget annat.
Dvs 10 mm plywwood, OSB eller något annat trämaterial är inte godkänt som underlag till gipsskivor i våtrum.
Hur är det med detta (just nu) egentligen?
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Vilken konstruktion som helst är godkänd så länge den uppfyller lagens krav. Men det är lättare att få ersättning i händelse av skada om man använder sig av beprövade metoder. Finns INTE lagkrav på plyfa , kraven har bland annat med väggens styvhet att göra och det kan man lösa på många olika godkända sätt.
Jag håller med dig. Och om man vill kan man ju även kortla för infästningar av väggmonterat porslin om man är osäker.Autodidak1 skrev:Vilken konstruktion som helst är godkänd så länge den uppfyller lagens krav. Men det är lättare att få ersättning i händelse av skada om man använder sig av beprövade metoder. Finns INTE lagkrav på plyfa , kraven har bland annat med väggens styvhet att göra och det kan man lösa på många olika godkända sätt.
Men, på Äntligen hemma så sa han att det bara var konstruktionsplyfa som var godkänt...
Borde ju också skilja en del ifall man limmar mellan gips och underlag, eller om man bara skruvar t.ex.
Äntligen hemma är inte riktigt ett program att nyttja för att säkerställa att föreskrifter åtföljs.karlmb skrev:Jag håller med dig. Och om man vill kan man ju även kortla för infästningar av väggmonterat porslin om man är osäker.
Men, på Äntligen hemma så sa han att det bara var konstruktionsplyfa som var godkänt...
Borde ju också skilja en del ifall man limmar mellan gips och underlag, eller om man bara skruvar t.ex.
Det som ni diskuterar är alltså att föreskrifterna säger montering skall ske mot massiv konstruktion - alltså kortling tex alternativt särskild konstruktion.
För att få åberopa särskild konstruktion så skall denna vara beprövad vilket våtrumsvägg 2012 absolut uppfyller.
Min rekommendation är alltså antingen massiv konstruktion eller våtrumsvägg 2012 vilket då är 15 mm konstruktionsplywood och våtrumsskiva.
Jag kollade vad de två "råden" säger om ämnet:
BKR lämpar över allt ansvar på skivtillverkarna..:
1
GVK är lite mer utförliga; Säkra våtrum 2016:3.6 Skivkonstruktioner
Skivor/skivkonstruktioner i våtrum ska av tillverkaren vara
dokumenterat lämpade/avsedda som underlag för keramiska tätskiktssystem
i våtrum samt vara monterade enligt skivtillverkarens
anvisningar. Träbaserade skivor ska inte användas som underlag för
tätskikt och plattsättning.
3.6.1 Väggar
Skivornas dimensioner och antal ska vara anpassade till aktuellt
centrumavstånd mellan reglar för tillräcklig böjstyvhet enligt skivtillverkarens
anvisningar.
De skriver inget om särsklid konstruktion, men däremot ett eget stycke om infästnignar:5.4
Skivkonstruktion vägg
Boverkets Byggregler
Underlag för vattentäta skikt ska vara lämpliga för denna användning.
(BBR, 6.5335)
X Val av skivmaterial ska ske med hänsyn till valt tätskikt bakom keramik eller tätoch
ytskikt av plastmatta. Se godkända våtrumskivor på www.gvk.se.
X Följ alltid skivleverantörens rekommendationer för regelavstånd, dimensioner
och böjstyvhet vid montage av tät- och ytskikt.
X Följ alltid leverantörens skriftliga anvisningar vid eventuell förbehandling av
skivmaterial i form av till exempel vidhäftningsprimer och spackel.
De lägsta kraven på skivmaterial beroende på tätskikt redovisas i tabellen:
Formstabilt
SKIVMATERIAL
som underlag
TÄTSKIKT/YTSKIKT
Kartongbeklädd
gipsskiva
• Plastmatta kan användas som yt- och tätskikt eller som
tätskikt under keramik i våtzon 1 och 2.
• Tätskiktsfolie under keramik kan användas i både våtzon 1
och 2.
• Vätskebaserade tätskikt med ett ånggenomgångsmotstånd
på minst 1 miljon s/m kan användas under keramik i våtzon
2. Vätskebaserade tätskikt ska inte appliceras i våtzon 1.
Alternativa skivmaterial,
även kallad våtrumsskiva/fukttålig
skiva, av
till exempel fibergips,
cellplast och cement.
Fukttålig skiva kan väljas om det finns dokumenterad
kompatibilitet mellan skivan och typen av tätskikt. En
kompabilitetsprovad våtrumsskiva har bland annat
fullgod vidhäftning och ingen blåsbildning inom
monteringsintervallet.
• Plastmatta kan användas som tät- och ytskikt eller som
tätskikt under keramik i våtzon 1 och 2. Vid plastmatta som
tät- och ytskikt ska skivan vara sådan att installationen inte
orsakar några skönhetsfel – till exempel i skarvövergångar
eller på grund av migrering.
• Tätskiktsfolie under keramik kan användas i både våtzon 1
och 2.
• Vätskebaserade tätskikt som har ett ånggenomgångsmotstånd
på minst 1 miljon s/m kan användas under keramik i
våtzon 2. Vätskebaserade tätskikt ska inte appliceras i
våtzon 1.
VÄGG – FÖRUTSÄTTNINGAR SIDAN23
5.4.1
Rekommendationer
Vid val av material, ta hänsyn till eventuella infästningar och möjligheten att
eftermontera till exempel stödhandtag eller duschväggar. För att möjliggöra
infästningar i väggen utan bakomliggande reglar eller kortlingar kan man välja en
skivkonstruktion som är provad och godkänd för infästning, till exempel 15 mm
konstruktionsplywood (kryssfaner) av kvalitet P30 på 70 mm träregel, alternativt
plåtregel, i båda fallen monterade på c/c 450. På våtrumssidan monteras därefter
en formstabil skiva som underlag för tät- och ytskikt.
1
Tittar man sedan på en given produkt, tex Byggmax våtrumsgips, så nämns inget om Plyfa, bara kortlingar eller fixturer..: https://www.byggmax.se/skivmaterial/gipsskivor/vatrumsgips-p070010
KRAV PÅ UTFÖRANDE AV
INFÄSTNINGAR
Kraven gäller till exempel för infästningar av WC-stolar, bidéer, tvättställ,
blandare, duschväggar, stödhandtag och andra badrumstillbehör. Vid
infästningar i golv, ska golvet tillåta ett borr- och skruvdjup på 60 mm.
10.1
Skruvinfästningar
Skruvinfästningar i våtrum ska göras i:
X Massiva konstruktioner, till exempel betong.
X Regel eller kortling.
X Konstruktioner som är provade och godkända för infästning, till exempel skivkonstruktioner
med tillräcklig hållfasthet, såsom 15 mm konstruktionsplyfa P30
Hmmm, ska man begära skriftligt medgivande att använda en träskiva av något slag ifrån Byggmax då..?Väggens styvhet är avgörande för
vattentätsystemets hållbarhet och täthet.
Det får därför inte förekomma avskärningar
av regelstolpar eller annan försvagning av
väggkonstruktionen.
Montering av skenor och reglar
Montering av WAB-skivor
Två skikt WAB-skivor monteras mot
våtrummet. Gipsskivorna monteras lodrätt
med förskjutna skarvar. Alla skivkanter
skall ha upplag och vara understöttade.
Eventuella urskärningar för rörgenomföringar
o.d. måttages och utförs noggrant före
montaget.
Det innersta skiktet fästes med rostskyddade
25 mm skruv c/c 600 mm. Det yttersta gipsskiktet
fästes med rostskyddade 35 mm
skruv c/c 200 mm längs alla kanter och
c/c 300 mm i övriga upplag. Längs kanterna
placeras skruvarna ca 10 mm från kanten
och ca 15 mm från kanten vid skurna
kanter. Skruvarna undersänkes 0,5-1,0 mm
utan att skada ytan.
För montering på stålskenor och stålreglar skall
dimensionen på skruvar vara 3,5 x 25 mm
för ett skikt WAB-skivor och 3,5 x 35 mm för
två skikt.
För montering på träreglar skall dimensionen
på skruvar vara 3,8 x 25 mm för ett skikt
WAB-skivor och 3,8 x 35 mm för två skikt.
Vid upphängning av installationer, inredning
eller annan utrustning, som utsätter väggen
för belastning, skall väggarna utformas, så att
dessa krafter kan upptagas utan risk för brott
i det vattentäta skiktet. Detta kan uppnås
genom att minska på avståndet mellan
stolparna, montera kortlingar eller att
inbygga särskilda installationsfixturer för tex
väggmonterade toalettstolar, handfat eller dyl.
Installationsfixturer skall förankras i golv och i
övrigt monteras efter leverantörens anvisningar.
Placering av stolpar och kortlingar
skall planläggas, så att inbyggning av
installationsfixturer mm, samt dragning av
vatten- och avloppsledningar kan göras utan
att behöva kapa regelstolpar eller på annat
sätt försvaga väggkonstruktionen.
Redigerat:
BKR omnämner särskild konstruktion och har gjort så ett tag men i somras lades förenklande text för att tydliggöra att våtrumsvägg 2012 anses just som särskild konstruktion. Enskild våtrumsprojektering kan som oftast också godkännas men det är föga aktuellt i ett enskilt konsumentbadrum.karlmb skrev:Jag kollade vad de två "råden" säger om ämnet:
GVK är lite mer utförliga; Säkra våtrum 2016:
De skriver inget om särsklid konstruktion, men däremot ett eget stycke om infästnignar:
1
Tittar man sedan på en given produkt, tex Byggmax våtrumsgips, så nämns inget om Plyfa, bara kortlingar eller fixturer..: [länk]
Hmmm, ska man begära skriftligt medgivande att använda en träskiva av något slag ifrån Byggmax då..?
GVK har du redan angivit men som sagt du hittar en förklarande text som upptar just infästning där massiv konstruktion alternativt särskild konstruktion (där just våtrumsvägg 2012 eller säker vattenväggen omnämns) anges.
Minns jag rätt så testade 4st våtrumsskivor som ytskiva på konstruktionsplywooden, även om byggmax ej var en utav dessa (vilket mer har med företagssamarbete än något annat att göra) så ser jag inga hinder att använda denna WABskiva i kombination med våtrumsvägg 2012 sålänge anvisningar åtföljs.
Det finns fler skivtillverkare som inte anger infästning enligt denna konstruktion utan lever på sin gamla instruktion.
Anvisningar för våtrumsvägg 2012 anger just skiva enligt BKR/GVK vilket WAB skivan räknas som - sedan anges även "dock ej gipsskiva med kartong i våtzon 1" vilket inte WABskiva räknas som.
Notera dock att alla anvisningar skall följas så även om sunt förnuft talat för att 12 mm plywood bör fungera bra, högst sannolikt tom OSB så är det inget annat än just 15mm plywood som krävs för att särskild konstruktion enligt våtrumsvägg 2012 skall gälla.
Har också en fundering kring ämnet..
Håller på med ett badrum själv och har börjat sätta 15mm konstruktionsplywood enligt föreskrifterna. Har satt dessa på de två väggar jag ändå behövde bygga om, vilka är desamma där duschdörrar och blandare för dusch och badkar kommer att sitta. Bra infästningsmöjligheter dvs.
Hade dock inte tänkt sätta upp sådana skivor mot yttervägg där badkaret ska stå. Väggen har typ 22mm råspånt idag. Hade tänkt sätta våtrumsskivor direkt på denna och tänker att det blir mer än tillräckligt. Men efter att läst tråden verkar det som om man inte tycker råspånt är bra? Vad är nackdelen med just råspånt?
Det skulle innebära ganska mycket extra jobb (och en del pengar) att sätta på även denna vägg då den har 3 små fönster. Jag har inte planerat att göra nån infästning alls i denna vägg (även om 22mm trä fungerar ypperligt att bära saker).
Håller på med ett badrum själv och har börjat sätta 15mm konstruktionsplywood enligt föreskrifterna. Har satt dessa på de två väggar jag ändå behövde bygga om, vilka är desamma där duschdörrar och blandare för dusch och badkar kommer att sitta. Bra infästningsmöjligheter dvs.
Hade dock inte tänkt sätta upp sådana skivor mot yttervägg där badkaret ska stå. Väggen har typ 22mm råspånt idag. Hade tänkt sätta våtrumsskivor direkt på denna och tänker att det blir mer än tillräckligt. Men efter att läst tråden verkar det som om man inte tycker råspånt är bra? Vad är nackdelen med just råspånt?
Det skulle innebära ganska mycket extra jobb (och en del pengar) att sätta på även denna vägg då den har 3 små fönster. Jag har inte planerat att göra nån infästning alls i denna vägg (även om 22mm trä fungerar ypperligt att bära saker).
Redigerat:
Såhär står det hos GVK: https://www.gvk.se/media/121600/sakra-vatrum-2016-1.pdf
5.4.1
Rekommendationer
infästningar i väggen utan bakomliggande reglar eller kortlingar kan man välja en
konstruktionsplywood (kryssfaner) av kvalitet P30 på 70 mm träregel, alternativt
plåtregel, i båda fallen monterade på c/c 450. På våtrumssidan monteras därefter
5.4.1
Rekommendationer
Inget fel på råspont att skruva saker i MEN det är ingen testad och godkänd konstruktion som våtrumsväggen. Jag har också sett några tak med råspont som har blivit blöta efter regn (innan pappen hann läggas) och det blir helt buckligt och ojämnt, bara att riva upp och göra om så vatten/fukt på råspont är ingen bra kombo....
Så man menar att OM man skulle få en läcka så är konstruktionsplywood relativt formstabilt trots fukt? Vad nu det spelar för roll, man måste ju riva det oavsett...?
Det jag hänvisade till ovan står ju "rekommendationer" och att om man ska göra infästningar "Kan man välja".
Ser inte var kravet är!
Tack för snabbt svar f.ö.=)
Det jag hänvisade till ovan står ju "rekommendationer" och att om man ska göra infästningar "Kan man välja".
Ser inte var kravet är!
Tack för snabbt svar f.ö.=)
Visst, får man en skada så måste ju allt rivas..... nu var det ju yttervägg så då kan ju vatten teoretiskt faktiskt komma utifrån 
Jag har varit i en liknade (badrums-) situation och du kan ju läsa lite där:
https://www.byggahus.se/forum/badrum/265903-monteringstips-ardex-7-8-med-tricom-2.html?perpage=15#post2354220
Varsågod
Jag har varit i en liknade (badrums-) situation och du kan ju läsa lite där:
https://www.byggahus.se/forum/badrum/265903-monteringstips-ardex-7-8-med-tricom-2.html?perpage=15#post2354220
Varsågod
Klicka här för att svara