Hej

Jag har installerat en tvättmaskin men vet inte hur jag ska öppna för vattnet, jag har inte set denna typ av vattenavstängningsventil innan. Om jag skruvar på den då känns det inte som man öppnar för vattnet utan bara att man skruvar av den del som man skruvar på.

Ursäkta mitt inte så bra svenska, är dansk ;)

(Vet inte om det är rätt forum eller om jag ska lägga denna fråga under vitvaror)

20160104_112036.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När jag tittar mer på den nu känns det som den del skal skruvas av och avstängningen är under den och den del som man ser på bilden bara är et "cover".

Någon som kan bekräfta detta innan jag testar?

tommib
Finns det någon annan ventil någon annan stans? Hur stängdes vattnet av när tvättmaskinen inte var där?

Jag har aldrig sett en sådan ventil tidigare, jag är inte ens säker på att det är en ventil. Det skulle också kunna vara en tryckslagsdämpare. Vad är det för liten svart grej på högra sidan? Är det en spärr?

Välkommen till forumet!

Tackar tommib

Det känns som en ventil för där sitter en sån vid toaletten också.

Har tittat på den svarta på höger sidan och det är ett hål.

20160104_114103.jpg
Skapa konto

20160104_114124.jpg
Skapa konto

Min gissning är att du drar loss eller skruvar loss "hatten" sedan använde du det fyrkantiga hålet till att trä över ventiler så det blir ett T-handtag att öppna med.
Tycker det ser ut som du borde kunna dra den rakt ut men gissar bara.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
Det låter som ett bra förslag. När man tittar närmare på den så kanske man behöver trycka ner den lilla mässingspiggen med en skruvmejsel för att kunna dra ut, men det kanske inte alls behövs. Testa!

Om jag börjar skruva på den så tycker jag den börjar läcka.

Vet inte helt hur jag ska få "hatten" av, vad jag just kan se då går den inte bara att dra ut.

Då 123abc menar att skruva av den så menar han nog bara hatten - Dvs, INTE muttern. Skruvar du på rätt del?

Hej

Det var som 123abc och som slacker fick rättat mig på (förvirrad dansk), nu fungerar alt.

Tackar så mycket för hjälpen :)

• Gilla
slacker
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.