Behöver lite rådgivning. Jag har ett badrum med plastmatta som släppt i ett hyfsat stort område kring golvbrunnen. Underlaget är betong och badrummet ligger på nedervåningen i ett sutteränghus från 1990 med gjuten platta.Var tyvärr okunnig och hade en dålig besiktningsman som menade att det endast var att sätta tillbaka klämringen som hade lossnat. Jag har nu i efterhand såklart förstått att detta måste åtgärdas mer grundligt men försäkringsbolaget är det ingen idé att kontakta då skadan redan fanns när huset köptes. Nu till min fråga: ska man kontakta företag som genomför badrumsrenoveringar för att låta dem bedöma och åtgärda den fukt som blivit i underliggande betonggolv. Eller ska man kontakta typ Anticimex eller liknande för bedömning och åtgärd av fuktskadan innan man kontaktar en firma som bygger upp badrummet igen ? Som jag ser det behövs skadan bedömas(orsak), betongen torkas och sedan fuktmätas innan nytt kan byggas.

Jag skulle nog prata med försäkringsbolaget iallafall. Var ärlig om vad som var känt vid köpet. Men det innebär bara att du beskriver vad du visste då, ex. genom vad den sakunnige bes. mannen hävdade.

Försäkringsbolaget kommer med lite tur att utreda skadan och föreslå en åtgärd, de bör dessutom stå för ev. sanering och torkning (det vatten som ev. finns i konstruktionen nu, kommer ju från tiden du har bott i huset). Vad de i övrigt står för får du se som bonus.

Blanda inte in anticimex, deras personal är dokumenterat odugliga (finns säkert någon bra där också, men det hör till undantagen).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.