Tänkte sätta upp ett par duschdörrar som heter Macro Skagenlux (http://macro.se/sortiment/saloonsdorrar/skagenlux-saloon/).

Kruxet är att det rekommenderas att man skruvar upp dessa i reglar, men jag har såklart inte reglar bakom där jag behöver sätta upp dem. Däremot har jag 15mm plywood.

Varje dörr väger ungefär 20-25 kg och är 50 cm bred, och har två gångjärn med tre skruvar vardera. Det känns som att det borde hålla, eller?

Är det byggt enl våtrumsväggens anvisningar så håller det

Jag bygger mitt badrum nu (eller ja, har hantverkare) och har tänkt att sätta duschdörrarna i OSB-skivan bakom gipset. Det är dock en hörndusch med böjda glasdörrar. Jag tänkte att det ska hålla, det är inte gjort några extra kottlingar. Det sitter reglar med c/c 450 i väggen. Blev lite orolig här, hoppas inte att man behöer riva och bygga om väggen...

Enligt http://www.sakervatten.se/branschregler/bygg-badrummet-ratt/vatrumsinnervagg så ska man kunna skruva duschvägg upp till 150 kg i en sån vägg (klicka på pdf-filen med ritningen).

Redigerat:
Yaken skrev:
Jag bygger mitt badrum nu (eller ja, har hantverkare) och har tänkt att sätta duschdörrarna i OSB-skivan bakom gipset. Det är dock en hörndusch med böjda glasdörrar. Jag tänkte att det ska hålla, det är inte gjort några extra kottlingar. Det sitter reglar med c/c 450 i väggen. Blev lite orolig här, hoppas inte att man behöer riva och bygga om väggen...

Enligt [länk] så ska man kunna skruva duschvägg upp till 150 kg i en sån vägg (klicka på pdf-filen med ritningen).
Hoppas att du menar 15mm K-Plyfa då det är det som är byggnorm idag vad gäller badrum.

Och för TS så skall det absolut hålla - glöm inte silikon i hålen bara.

Redigerat:
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Grymt, tack för snabba svar. Är 15mm konstruktionsplywood och byggt enligt "Våtrumsvägg 2012", så det bör väl inte vara några problem för mig.

slacker skrev:
Hoppas att du menar 15mm K-Plyfa då det är det som är byggnorm idag vad gäller badrum.
Jo det gör jag nog, bara ytterväggarna mot andra rum som har OSB-skiva, "insidan" är inte uppsatt än så det ska bli plyfa på den.

bryce skrev:
Grymt, tack för snabba svar. Är 15mm konstruktionsplywood och byggt enligt "Våtrumsvägg 2012", så det bör väl inte vara några problem för mig.
Byggt enligt våtrumsvägg 2012 innebar att du går under särskild konstruktion och har rätt att göra undantag på infästning i massivt material - så helt rätt inga problem för din del.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.