Hej
Har lite frågor som jag skulle vilja ha era synpunkter på. Bor i en mindre BRF förening där vi planerar för att starta upp en stamrenovering/byte under 2016.
Tanken är att avloppsrören ska relinas samt att tappvattnet ska bytas ut till nya utanpåliggande rör.
Frågan jag har är vad som händer med tätskikten i badrummen när de nya rören för tappvattnet ska dras in? idag är ju rören inbyggda i väggen och på det sättet tätade med manschett och tätskikt i de badrummen som är nyare. Kan man ta upp hål för nya rör in i badrummet utan att förstöra det tätskikt som idag är där? Hur kan man göra med de gamla rören som bara kommer avslutas i badrummet och lämnas kvar?
Detta är väldigt svåra frågor tycker jag, dels då lägenheterna har olika förutsättningar, vissa har badrum som är 20-30 år gamla om inte äldre, jag själv och några grannar har badrum som är 3 år gamla, en granne håller på att färdigställa sitt badrum i detta nu. Känns ju tråkigt att ett badrum som är 3 år gammalt blir förstört med hål genom tätskikten samt nya utanpåliggande rör runt om hela badrummet.
Samtidigt måste man jämföra det mot kostnaden att föreningen ska stå för nya badrum till allihopa vilket kanske inte heller känns rimligt. Hur brukar man göra i fall som detta?
Personligen kommer jag inom 2 månader flytta så jag kommer inte bli berörd av det men då jag sitter i styrelsen så ställer jag frågorna utifrån allas intresse.