Badrum
Marre666: Mr.Hushem kanske kan tillägga med något? 😊
pelle.mia: Tack för svaren. Ska kontakta tillverkaren själv, så får vi se vart det leder. Som jag ser det så finns det egentligen bara tre möjliga orsaker: 1) Fogen reagerar kemiskt med fixet. Det har nu gått c:a 2 månader sedan fixet och fogningen skedde. Med golvvärmen på efter c:a 1 månad så känns det konstigt att denna kemiska reaktion fortfarande uppstår. Borde ju vara torrt nu! Eller
Pelotard: Har en Separett i fritidshuset som fungerar bra men avluftningen, dvs. lukten, är ett problem. Man kan dra ut ventilationsröret åt lite olika håll så jag skulle kunna dra om det, men det finns inget ställe där jag skulle kunna låta det mynna som inte är i tråkig närhet av någon av våra uteplatser. Detta då om man drar det normalt, dvs. ut på en fasad eller upp på taket. Men jag
Lane: [citat] ska man ha två då? en på var sida om tröskeln? för utseendet. vill helst inte ha trä pga risk för fukt
Etriol: [bild] Så här ser den ut, inte senaste modellen precis. Att dra nytt vattenrör heldagstur skulle innebära stora arbeten i rum som jag inte vill bryta upp i nuläget, så det är inte ett alternativ...
Music Man: Stort tack! Dessa nymodernheter 😜
barfotalasse: Toastolar är lika luriga som datorer alltså. Gu-bevare oss för datoriserade toastolar... :eek:
mr_dan: [citat] Hm... Man borde kanske läsa årtalet innan man börjar läsa inläggen... Jag plöjde igenom hela tråden innan jag fattade att den var asgammal ����
nino: För att få tex ett putsat utseende så kan man tätskikta enl konstens alla regler och därefter putsa med tex a46, det gjorde jag på ett golv, just det blev inte alls bra men det var nog mer att jag la på på tok för lite a46... Har för mig att Ardex gjorde nån test med det så kolla med dom. För golv om man vill ha det polerat då är det nog bara betong som gäller och då är det väl
hempularen: Jag tror inte att du kan resonera riktigt så. OM badrummet är renoverat, så kan hyresvärden höja hyran oavsett vem som betalat för renoveringen. Hyran sätts inte relaterat till en kostnad för hyresvärden, utan utifrån ditt bruksvärde. Så OM kommunen av någon outgrundlig anledning har betalat en badrumsrenovering för en gammal person, så kan värden ev. ha låtit bli att höja då,
Nanabush: Armering har jag tänkt att använda oavsett. Golvet är inte sviktande på något sätt idag
cpalm: Om omständigheterna tillåter kan du ju också göra en liten ursparning i väggen/taket.
jonmo: Min duschstång sitter som berget limmad med No More Nails mitt på en blank kakelplatta.
loppan_loppanson: Renoverar äldre lerstenshus. Hittills bytt golvbjälklag och golv. Ska bygga badrum i ett rum som ej tidigare haft denna funktion. Ligger i ytterhörn av byggnaden. Än så länge är det öppet ned i krypgrunden, inget bjälklag påbörjat men stödmur gjuten. Väggarna är lersten, förutom en gammal dörröppning där karmen är kvar och ifyllt med regelverk. Tror inte man törs ta bort denna
loppan_loppanson: Höganäs kakel har en serie som heter Antique, titta på den, ser lite ut som vad du är ute efter.
Etriol: Har nu bestämt mig för den något säkrare vägen med våtrumsgips och stålreglar. Då kommer nästa fundering, är våtrumsgipsskiva upphängd på stålreglar med cc 30 stabilt nog för kakel? I nederdelen är ju fixturen bakom så där är det ju väldigt stadigt, men i övre finns ju inte den.
oversten: Tack för tipsen. Funderade på om jag borde använda ngt med isolerande egenskaper? Jag har så kallat ergebjälklag i huset, 4cm betong, 8cm frigolit och sedan betong igen. Nu har jag bilat bort det översta skiktet betong och skurit ur frigoliten. Vore det smart att lägga EPS-betong eller liknande som är isolerande eller spelar det kanske ingen roll på en sådan liten yta?
HansGreger: [citat] Hej och tack för din input, det låter spontant som en mycket bra idé, jag ska titta på det senare! En annan sak som slog mig är att firman som ska gjuta in slingorna säger att dom alltid lägger armeringsnätet över slingorna. Lite konstigt tycker jag då det jag läst på själv är att de ska ligga närmast golvspånenet och det hade ju i detta läge varit bättre, eftersom man
Tropetrus: [citat] Absolut, det är sant. Men det finns hörnduschar som har "två dörrar", som man även kan dra inåt för att skapa utrymme. Men jag förstår exakt vad du menar.
goranr: Jag letade efter detta för ett tag sen. Och jag har hittat på flera ställen allt från Biltema (86836) till FMM (Elbe eller Garda t.ex, 80 cm). Rören är väl oftast kromade mässingsrör. Köpte ett billigt Biltemaset, funkar utmärkt, säkert kort livslängd men då är det bara att köpa nytt. Slit och släng.
P28: Vi har två stycken: http://www.badex.se/index.php/klassisk-design/duschset-klassiska/duschset-taksil-klassiska/victorian-duschset-590-detail Har även en tvättsställsblandare och en Burlington toalett från UK också, funkar fint.
Rolle85: När jag ringde gvk så sa de att man ska ha 45x70mm reglar på ett cc mått om 300mm som man sen sätter gips/våtrumsgips på. Då krävs ingen plyfa enligt gvk.
Cgong: Säkert overkill men jag har dåligt samvete efter silikonet så jag tänker att det kan väl inte skada? Jag utmanar den vattendroppe som vill ta sig igenom...
vectrex: Kan det såklart göra. Men förutsatt att det finns tätskikt och endast saknas klämring kring golvbrunnen så bedömer jag chansen som väldigt liten. Betong blir inte skadat av fukt!
hempularen: Avlopp i ytterväggen är en mnimal risk. Avlopp fryser bara om vatten blir stående i röret. Även om avloppet nu får gå igenom golvet så blir det bättre att få bort det från golvet. lättare att städa osv. Tappvattnet däremot måste gå i väggen, det kan man behöva vara lite omsorgsfull med, tappvatten kan frysa. Men så länge det är väl isolerat mellan röret och utåt, och helst
Krilleman: Mora rekommenderar dessa mått i deras servicehandbok på sidan 21. http://www.e-magin.se/v5/viewer/files/viewer_s.aspx?gKey=398b57km&gInitPage=19 [bild]