personstar

Frivilligt utan ventilation i badrummet i en modern villa efter ombyggnation?

530 läst  1 svar

1. N
    Medlem Nivå 1
    Jag bor i villa byggd i början av 00 talet med frånluftsvärmesystem med vattenburen golvvärme i två plan. Efter att ha bott i huset ett tag upptäcker jag att ett av badrummen (fullstort med dusch, toa och handfat) saknar ventilation. Efter lite sökande i husets vind/kattvind så upptäcker jag att ett ventilationsrör är avkapat. Toalettens frånluftsdon saknar alltså utsug och mynnar ut i en kattvind där röret ligger synligt öppet. Detta gör också att man känner en viss doft av vind när man luktar vid donet i taket.

Situationen förbryllar mig lite och jag tar kontakt med tidigare ägare för mer info. Det visar sig att min upptäckt stämmer och att tidigare ägare väl känner till detta. Anledningen bakom sägs vara att de valde att kapa detta rör när de gjorde en ombyggnation av ovanvåningen och att de sedan ställde upp flödet i övriga don för att få rätt inluftsflöde till pannan. De har sedan bott i många år utan någon ventilation i badrummet annat än att det går att öppna ett fönster. Detta tycks förvissa ha fungerat till synes bra. Inga visuella fuktindikationer syns och ingen anmärkningen är gjord vid besiktningen av huset.

I min värld låter det bara så konstigt att man frivilligt väljer att ha ett badrum utan frånluft som en permanent lösning i ett modernt hus? Är ingen hantverkare själv men de spontana reaktioner jag fått från de branschfolk jag pratat med är att det låter konstigt.

Vad säger ni läsare? Hur ska man tänka kring detta och hur bör jag agera?

2. J
    Hobbysnickare · Nivå 13
    Gör om gör rätt, koppla in den som det ska vara!

Taggar: badrum, ventilation

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: