Badrum
yonna: [citat] Jag får väl testa rådet jag fick idag avseende kylskåpsdörrtvätt: matolja och diskmedel.
hempularen: Det finns en liten brist på logik när det gäller tätskikt. Vissa genomföringar tätas till orimlighet, men saker som eldosor, brukar inte tätas överhuvudtaget. OM den monteras något som håller IP44 i dosan eller mer, så tätas apparaten ofta mot kaklet med ngn. form av packning, det hindrar att vatten rinner in i dosan. Men det är ingen anslutning till tätskiktet. I praktiken har jag
ERJ: Vi hade toalett, tvättställ/kommod och spegelskåp från Camargue på vår gästtoalett. Tyckte kvalitén kändes dålig så vi gjorde oss av med inredningen när vi renoverade efter en vattenskada.
ludbig: Hej, Tänkte bara ge mina tankar, håller själv på att ta in offerter på mitt lilla 3.8kvm badrum, och har inte fått någon under 100k. Ska iof ha helkaklat, men kanske kan ge lite perspektiv. Här är senaste, som jag troligtvis kommer att köra med : Ingår: Utmontering av befintligt badrum. Omdragning av rör i slits. Borttagning av konvektor. Montering av nya avstängningsventiler i
Stefan1972: fast river man lite i gamla hus så inser man nog att det går att löda precis överallt så det går nog inte att säga att man inte kan löda vissa saker. Okej att man slipper heta arbeten med rör i rör men i de hus jag har hållt på med så undrar man ibland hur i hela friden dom har burit sig åt.............Lika med järnrör till element, man kan stå och titta på en rörslinga med
Tovis90: Har du foliesystem så går det att lappa och laga och är det inte i våtzon 1 ( 1 meter utanför duschutrymmet) så är de ganska beskymmersfritt.
peternicklas: [citat] Har inte sagt att plattan skulle tas bort. Bara täta sprickan så inte funkt kommer in i springan och bildar svartmögel.
Tovis90: Gvk och bkr rekommenderar v313 (p5) spån i alla våta utrymmen. Men det funkar med vanlig p6 och icke spädd primer innan man flyter. Sen har ju olika tätskiktsleverantörer sina rekommendationer läs hos dom med. Är lite osäker med plastmatta dock. Sen är ju allt med badrum livrem och hängsle... Tyvärr
Demmpa: Den del som är ansluten mot blandaren är gängad, den går att skruva bort.
vanpire: Har också haft problem med upprepade felaktiga mått på duschdörrar och väggar men leverantören har fixat allt till det bästa. Man undrar bara hur dom tjänar pengar egentligen? Måste ha enorma marginaler om dom har råd att göra fel flera gångar i rad.
raveper: Finns färdiga "schampo korgar" med en dubbelhäftande tejp. Sitter som berget även på plastmatta. http://www.clasohlson.com/se/Badrumskorg-Command/34-9648
AndersMalmgren: [citat] Det är väl detta som är problemet, man väljer ofta väggnära pga stora plattor och då kan du inte få fall på de där extra 100 millimeterna. Sedan är det estetiskt snyggare tycker jag om brunnen är lika bred som nischen. Kan ta mig själv som exempel [bild]
Vixen: Tack för input. Också imponerad av klacken :-) Blir att lägga lite silikon.
CiA: Undrar sammar sak om duschbadkar! Var på väg att klicka hem ett Agaton från Swedmart, men backade då de har fått väldigt dåliga recensioner på sista tiden.
Odjuret: Som jag förstått det så krävs det idag tätskikt runt om även om det är en duschkabin. Är det en provisorisk lösning så skulle jag inte bry mig så mycket om det. Men annars så har det i slutänden en betydelse för ersättning
JohannesO: Herzbach har ju både den med regndusch/vattenfall samt ett renodlat vattenfall - men det som verkar vara planen just nu är ett pooltillbehör som vattenfall inbyggt i en fondvägg. Typ Sheer Descent/Powerfall. Det blir nog maffigt :)
gorhed: Duschen har använts i stort sett dagligen in till oktober. Varmt duschvatten möter kall uteluft under huset och stiger uppåt, kyls av mot trossbotten och kondenserar och kryper sedan in mellan duschbrunnen och golvet. Risk för fukt under tätskiktet!
Jotsat: Tack hempularen, utmärkt svar! Yes, har koll på dött och hur det uppnås, vad som inte fanns beskrivet så tydligt tyckte jag var just våtrumsskivan och nu vet jag varför - det är inget krav och har aldrig varit :rolleyes:
oas: [citat] Absolut är det så, riktigt dåligt. Men det är som sagt oerhört vanligt att det blir så, hantverkaren har väl fullt upp och hoppas kunna skjuta det till senare tillfälle. Man tackar inte nej till jobb, man skjuter bara upp det. :p
mr_dan: Då är jag med dig tank77. En variant till är att köpa en platt tröskel, jag slipper den höga klacken och håller mig ändå över de 20mm som krävs. Tror att det kommer bli enklare och kanske till och med snyggare. Kiilto skriver att tätskiktet ska gå upp till kaklets överkant.
falkn: Ja, väggarna kan ju helt klart röra sig, speciellt i ett nytt hus. Jag tror dock inte att tätskikt är skadat då det bör vara ett folietätskikt. Är det ett nytt hus lär du dessutom ha garanti på jobbet. Detta ska ersättas av den.
tommib: [citat] Det är definitivt förbjudet att kamouflera dörren om det är en utrymningsväg. I privatbostäder är nog reglerna inte lika hårda men att maskera ytterdörren.... Som oceanis sa, vem är det som tycker detta egentligen? Styrelsen? Någon annan? Kanske är läge att ta hem någon brandskyddskonsult som kan uttala sig. Det finns gott om etagelägenheter som bara har ytterdörr på ena
Anonymiserad 156538: DSV är i en klass för sig själva när det gäller fraktfirmor. Hade dem tidigare på firman men det var en fullständig röra om det blir fel så är det fel, förvänta dig inte att de löser det. Det hela drivs av lokala åkare, papperslistor och en dator som står "någonstans i Danmark" och därför kan personalen i Sverige inte ändra på uppgifterna. Vad jag vet så är DSV enda
Snailman: https://www.byggahus.se/forum/badrum/82092-vad-ska-man-ha-spackel-till-glasroc.html Detta kanske gäller ännu?
Snailman: Fog och fix ska ju tåla att vara fuktiga långa tider, är tätskiktet helt, så behöver väl inget göras.
Snailman: Det finns färdiga foder som har en klack som ett L , finns vita och omålade, har tänkt använda sådana, men inte sätt dit dem ännu. [bild] Edit, var visst nån som redan tipsat om detta.