10 963 läst ·
5 svar
11k läst
5 svar
Standardmått anslutning vägghängd toalett
Besserwisser
· Hallands Län
· 860 inlägg
Vi har en vägghängd toa (fabrikat okänt) som är fyrkantig. Den som valde den tyckte säkert den var snygg men den är oskön som tusan och man domnar i benen om man sitter på dass och läser för länge. Därför tänkte jag byta till en annan vägghängd toastol men då uppstår frågan - kommer den nya att passa?
Finns det någon standard på fixturerna så man vet att avståndet mellan gängstängerna alltid är samma? Och är det samma djup på anslutningshålen för till- och frånlopp?
Finns det någon standard på fixturerna så man vet att avståndet mellan gängstängerna alltid är samma? Och är det samma djup på anslutningshålen för till- och frånlopp?
Besserwisser
· Hallands Län
· 860 inlägg
Frågan gäller framför allt vid byte mellan olika fabrikat
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
I den fixturen vi har (Ifö) finns det två alternativa cc avstånd för bultarna. Så helt standard är det inte. Jag vet inte om rören (spolning och avlopp) också kan komma ut olika i förhållande till bultarna.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Det är säkert olika mått mellan olika fabrikat. Fixturen jag använde passar ifö och någon till (för vattencistern på toalettstolen). Det fanns flera hål för upphängningsbultarna. Höjden bestäms också av höjden på avloppsanslutningen. Eftersom det låter som vattencisternen sitter i väggen så är det ytterligare en faktor som måste stämma. Det är nog säkrast att mäta upp alla cc-mått (bultar, tillopp och avlopp) och jämföra med de andra tillverkarnas ritningar. Om det är sitthöjden som spökar kan den vara svår att påverka när fixturen är på plats.
Besserwisser
· Hallands Län
· 860 inlägg
Det verkar som att stänger alltid sitter med 180 eller 230 mm mellanrum och det inbördes avståndet mellan dessa och till/frånlopp är samma, liksom diameter på anslutningar. Den stora frågan är nu om djupet på anslutningarna diffar. Vore rent och skönt att slippa plocka ned befintlig stol för att mäta. Kör inte de flesta på Geberitfixtur? Då borde det ju vara samma för alla dessa. Eller tänker jag fel?
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Djupet bör inte vara ngt. problem. Avloppet från toan går ju in i en likadakn gummimuf som man har vid golvmonterat avlopp, till en del är muffen kompletterad med en slangklämma som gör den extra tät mot rörutsticket från väggen.
Spolvattnet kommer iallafall på Ifö fixturen genom ett rör som är teleskopiskt instucket i ett rör som kommer ut ur fixturen. Teleskopröret tätar mot fixturröret med en gummipackning som är avsedd att kunna glida.
In i toan har röret en gummipackning med ett antal gummilameller som tätar mot porslinet. Detta teleskoprör hör till fixturen.
Spolvattnet kommer iallafall på Ifö fixturen genom ett rör som är teleskopiskt instucket i ett rör som kommer ut ur fixturen. Teleskopröret tätar mot fixturröret med en gummipackning som är avsedd att kunna glida.
In i toan har röret en gummipackning med ett antal gummilameller som tätar mot porslinet. Detta teleskoprör hör till fixturen.
Klicka här för att svara
