B
Har precis fått vattenburen golvvärme indragen i badrummet på 6,6 kvm och nu har jag kollat med en firma angående flytspackling.

Jag fick en offert på 9500:- ink moms för att flytspackla golvet med fall till duschen.. Han sa att det måste göras under två dagar. Planflyta dag ett och spackla fall i hela rummet dag två. Tillvägagångssättet låter ju rimligt men priset är väl högt?

Kan man göra jobbet under samma dag? finns det inte snabbtorkande flytspackel där fall kan flytas samma dag?

Jag har dålig framförhållning och behöver ju få på något ganska omgående.

Mvh Carl

Thomas59
Så kan man säkert göra om man vill tjäna lite extra pengar men det går alldeles utmärkt att få till fallet på en flytspackling. Vänd er till någon som kan flytspackla :).

Det handlar väl inte om 16h jobb utan det tar 16h med alla torktider.
Däremot lite restider.

Blir det inte
Prima-flyta-prima-spackla då jag förutsätter att man inte betalar för torktider.
Har man kortare torktider så kanske man åker på att betala för att snubben ska sitta i glo på det hela medans det torkar :)

Beror kanske på hur tjockt du måste flyta.....

B
Ja med min överslagsräkning får jag det till

Planflytning
6,6 x 0,03 m = 198 liter
Då täcks rören i hela badrummet med några millimeter.

Sedan ska det väl bli ett fall då. Det är runt 2,5 meter från golvbrunn till den punkt i badrummet som ska bli högsta pkt. Då räknar jag att man kanske lägger ytterligare 10-15 mm i snitt för hela rummet?
Alltså ytterligare ca 100 liter..

Totalt 300 liter flytspackel/byggspackel, en liter primer och två dagar arbete då?

För mig blev det 800:- plus material (ca 4000 kr) för ett badrum på 6 kvm med två golvbrunnar.

• Gilla
Malinhellgren
  • Laddar…
B
Bara etableringskostnaden ligger väl oftast på mer än 800?

T
Inga seriösa firmor flyter på en gång, för ett bra fall krävs två flytningar. Särskilt inte när det behövs minst 12 mm tjocklek på spackel vid brunnen. TM Rot får tex bara ha en maxtjocklek på 30 mm, per flytomgång.

Thomas59
tank77 skrev:
Inga seriösa firmor flyter på en gång, för ett bra fall krävs två flytningar. Särskilt inte när det behövs minst 12 mm tjocklek på spackel vid brunnen. TM Rot får tex bara ha en maxtjocklek på 30 mm, per flytomgång.
Var har du fått det ifrån? Har själv gjort det flera gånger, helt själv, i större våtrum än TS har. 12mm vid brunnen är väl heller inget konstigt?

Killen var här i ca 1,5 timme. På denna tid blandade vi (jo jag hjälpte till, kanske skulle ha nämnt det) 17 säckar flytspackel som hälldes ut. Sedan drack vi kaffe och surrade en stund. Han gick sedan in och gjorde en grov avdragning runt brunnarna.

Några dagar senare kom golvläggaren som kanske fick lägga 15-20 minuter på att finslipa till lite grann innan han satte mattan.

• Gilla
corre och 1 till
  • Laddar…
Thomas59
vojma skrev:
Killen var här i ca 1,5 timme. På denna tid blandade vi (jo jag hjälpte till, kanske skulle ha nämnt det) 17 säckar flytspackel som hälldes ut. Sedan drack vi kaffe och surrade en stund. Han gick sedan in och gjorde en grov avdragning runt brunnarna.

Några dagar senare kom golvläggaren som kanske fick lägga 15-20 minuter på att finslipa till lite grann innan han satte mattan.
Ja, ungefär så går det till om man kan sin sak.

• Gilla
mansclaesson
  • Laddar…
På dom husen vi byggt har man endast gjort lokala fall dvs vid golvbrunnarna (ca: 1*1m). Och han som var där sa att fler och fler väljer bort fall i hela våtutrymmet..
Så tänker iaf jag göra när det är dags för vårt egna badrum.

Paul-Staffanstorp
Thomas59 skrev:
Var har du fått det ifrån? Har själv gjort det flera gånger, helt själv, i större våtrum än TS har. 12mm vid brunnen är väl heller inget konstigt?
Klart du har gjort det för du är ju He-man ;)

Seriöst...

Alla normalt funtade människor som hållt på en del med flytspackling förstår att det inte finns en chans i världen att ensam flyta mer än 17st säckar flytspackel... blanda/hälla ut/fixa fall... och så ska det bli bra också...

Flytspacklet hinner ju fan "skinna sig" mellan blandningarna... ;)

Paul-Staffanstorp
vojma skrev:

...och då kan jag med största sannolikhet säga att du endast har lokala fall vid brunnarna och inte 100%-igt fall i hela badrummet... :|

Skulle du ha 100%-igt fall i ditt badrum efter det tillvägagångssättet så ge mig killens telefonnummer för här finns jobb till honom alla dagar i veckan... ;)

Paul-Staffanstorp
vojma skrev:

Är dessutom lite nyfiken på vad för flytspackel du använt... ;)

17st x 25kg = 425kg
425kg / 6kvm = 71kg/kvm
71kg/1,7kg per kvm & mm vilket är ganska vanligt = 42mm

Att flyta 42mm tjockt och t.o.m tjockare längst från brunnarna för att få fall kräver sin man och framförallt sitt flytspackel... ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.