BirgitS
Har ni funderat på att byta ut er gummilist mot sådana lister som man fäster i undersidan av duschdörrarna?
Då kan ni i alla fall använda golvrakan för att få bort vattnet utanför.

Går det att ta bort gummilisten vid duschen? Och acceptera att raka ner lite mer vatten.

Spontant tror jag att idén med att skära upp golvet och justera brunnen är en dålig idé. Det finns en massa saker som kan gå snett. Man måste justera rören, man måste kanske demontera och återmontera klämringen, skarvarna kan bli dåliga och mattan måste kanske sträckas något. Det känns som mycket jobb för att lösa ett hanterbart problem.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
thomasx skrev:
Man kan göra bägge och, men jag instämmer, svar är alltid trevligt ;)
Jag reagerade därför att det nu ser ut som att D09 inte har läst TS ordentligt innan skrev sitt inlägg och jag ställde en fråga om hur gammalt badrummet var och när jag sen kom tillbaks till tråden lite senare så såg jag ju att det stod i TS och trodde jag läst dåligt så jag tog bort mitt inlägg men sen såg jag att TS var redigerad ännu en gång.

BirgitS skrev:
Jag reagerade därför att det nu ser ut som att D09 inte har läst TS ordentligt innan skrev sitt inlägg och jag ställde en fråga om hur gammalt badrummet var och när jag sen kom tillbaks till tråden lite senare så såg jag ju att det stod i TS och trodde jag läst dåligt så jag tog bort mitt inlägg men sen såg jag att TS var redigerad ännu en gång.
Visst, jag noterade detta också och drog slutsatsen att så var fallet.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Tack för alla tipps!

Det där med att ta bort den nuvarande ca 5 cm höga gummislisten, som är limmad i golvet, som tjänar till att täta mot de stängda duschhörnedörrarna, och ersätta den med en gummilist, som istället fästs i glasdörrarnas underkant, låter intressant. Kanske går det. Det skulle då bli en fördel genom att golvgummilisten försvinner. Man kan ju nu snubbla på den, slå i tårna i den, och den samlar smuts.
Men jag har för mig att glasdörrarna går nästan ända ner mot golvet, endast en spalt på ca 1 cm.
Men det går väl att höja glasdörrekipaget.

Jag har faktisk för något år sedan varit med om att renovera ett badrum, där vi satte upp duschhörnedörrar, och där vi gled på gummilister på glasdörrarnas nedre kant. De följer alltså med glasdörrarna vid öppning och stängning. Men vad jag kan komma ihåg, klippte vi aldrig till dem för att justera avstång gummilist till golv. De släpade i golvet, har jag för mig.

Det gäller då att försöka hitta lämplig sådan gummilist i handeln.

Jag anser att i en tråd skall första inlägget vara så komplett som möjligt, för att undvika allt för mycket frågor. Därför har jag gjort tillägg där, efterredigerat. En skiss är mycket bra, därför gjorde jag en sådan. En bra skiss är bättre än foto. Foto är klart också bra som komplettering. Tyvärr har jag inga foton. För en själv är allt kristallklart hur man har det, men för en forumsbesökare saknas ofta många viktiga fakta för att kunna föreslå en lösning.

Redigerat:
Lister för montage under dörrarna kan du som sagt klippa till exakt storlek, tror dom går från 1-2cm som standard. Kostar inte mycket och finns att få tag på där duschdörrar säljs tex. Skippa gamla golvlisten och raka ner det vatten som blir kvar. Annars är jag rädd att ni måste riva upp hela golvet och flytspackla ett riktigt fall, lär inte vara värt det i en sommarstuga kanske?

P
Hur mycket lister du än använder så kommer det ändå att tryckas ut vatten på ett eller annat sätt. Då vattnet väl kommit ut får du ett helvete att få tillbaka det pga alla lister m.m. Vi hade ett badrum som fallet var för dåligt på tyckte vi. Det var dock klinkers. Lösningen blev att lägga en omgång till av samma klinkers ovanpå och därmed fick vi en kant ner till duschutrymmet vilket fungerar hur bra som helst än idag. Blev faktiskt snyggare också med "nedsänkt" dusch. Vet inte om det är genomförbart på en plastmatta. Tänk även på att om du sätter upp en gummilist som sluter tätt så kommer det blir väldigt stora problem om du får en vattenläcka där då vattnet inte har någonstans att ta vägen.

Du har egentligen två alternativ.
1. Duschkabin, enklast och snabbast.

2. Göra om enligt den plan du har dvs sänka ned och göra ett fall. Mycket riskabelt och kräver nog rätt avancerade kunskaper inom tätning för att få det att hålla i längden då vatten är ett ofog :D

Lycka till!

Jonatan79 och Hybernos,

Vi skall nog nu prova med att sätta dit gummilist på duschhörnedörrarnas nederkant, som följer med dörrrana vid öppning och stängning. Bara det blir en förbättring jämfört med idag. Tack för tippset. Vi börjar med det, och ser hur det blir och om vi kan leva med det. Annars blir det idén med urskärning våtrumsmatta 1,2 x 1,2 och sänkning golvbrunn, mycket jobb men vad skall man göra? (vi rapporterar hur det kommer att gå)

Och om man efter duschning lämnar duschhörnedörrarna litet på glänt, så kan vid eventuell vattenläcka vatten rinna ner i golvbrunnen.

Det finns en elektrisk frånluftfläkt i badrummet. Den kan vi slå på med strömbrytare.
Men jag tror inte den hinner torka upp vatten som rusar ut vid en ev. vattenläcka.
Vi har en 80 liters varmvattenberedare i badrummet, som har värmeförluster och ger litet värme till badrummet. Den bidrar att hålla torrt. Dessutom finns en handdukstork på ca 100 W.

Redigerat:
Låter som ett bra val. Har ni konstant luftflöde via fläkt ut från badrummet förresten ? Det kan hjälpa till lite att torka ut om ni har tur :)

BirgitS
Det finns släplister till duschdörrar med några olika höjder. Har för mig att det var Bauhaus som hade en som bara var 1 cm när vi kollade (fast vi skulle ha en högre).

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.