Hej!

Vi bygger nytt och har fått ett bakfall bredvid golvbrunn, fast inom duschen, se bild. Hur allvarlig är detta? Ska entreprenören göra om eller är vad gäller??

ULtnMT.jpg

Står det mycket vatten kvar där efter dusch?

Jonatan79 skrev:
Står det mycket vatten kvar där efter dusch?
Ja det plaskar endel även en lång stund efteråt :/

Besiktningsmannen borde sett detta vid slutbesiktningen. Hur länge har ni bott i huset ?

Vi har slutbesiktning nu på tisdag. Vad tror du utgången blir??

För övrigt, hur besvärligt är det att åtgärda??

Om det inte blir godkänt finns bara två val, riva allt och göra om allt. Eller godkänna entreprenaden med avvikelse i protokollet/intyget. Det senare mot kompensation då det är värdesänkande med felaktigt fall.

Måste man verkligen riva allt? Räcker det inte att knacka loss plattorna närmast brunnen och justera?

Det skulle jag inte godkänna själv som åtgärd då det finns risk att få hål på tätskikt och då står ni där med dåligt skydd från försäkringsbolaget.

Ok!
Hur bökigt är det då att knacka upp golvet för en entreprenör, dvs att göra om det?

Och borde jag kräva direkt att det ska göras om??

Hade jag varit entreprenören hade jag självklart börjat med att försöka åtgärda utan att göra om hela badrummet.
Det kan mycket väl gå fint att ta bort några plattor och lägga om. Den stora frågan är hur långt bort man måste ta bort plattor för att få ett bra fall hela vägen.

Om det inte finns, så borde man uppfinna en fräs för att ta bort enskilda kakel och klinkersplattor i ett badrum utan att skada tätskiktet, det borde inte vara så svårt. Finns inget sådant på marknaden idag?

• Gilla
trxonspeed
  • Laddar…
thomasx skrev:
Hade jag varit entreprenören hade jag självklart börjat med att försöka åtgärda utan att göra om hela badrummet.
Det kan mycket väl gå fint att ta bort några plattor och lägga om. Den stora frågan är hur långt bort man måste ta bort plattor för att få ett bra fall hela vägen.

Om det inte finns, så borde man uppfinna en fräs för att ta bort enskilda kakel och klinkersplattor i ett badrum utan att skada tätskiktet, det borde inte vara så svårt. Finns inget sådant på marknaden idag?
Det är ju ett bra fall inom duschen, men tyvärr lägger sig vattnet jämte golvbrunnen, den är liksom inte golvets lägsta punkt.

Bakfall i duschen är aldrig bra, ja hade krävt att de gjordes om, ett nygjort badrum där tätskiktet är klippt o klistrat skapar mer mardrömmar.

• Gilla
yonna
  • Laddar…
buspojken skrev:
Bakfall i duschen är aldrig bra, ja hade krävt att de gjordes om, ett nygjort badrum där tätskiktet är klippt o klistrat skapar mer mardrömmar.
Du menar hela golvet då?

Hur lång tid tar det att göra om skulle du gissa? Badrummet är på 6 m^2

Ja du, de är ja egentligen fel man att svara på, har bara byggt 1 badrum, ja gjorde allt själv och tog tid, för en yrkesman borde den tiden kunna halveras. Men tror ja höll på cirka 18-20 dagar totalt, med inredning, rivning osv. tror de stora problemet kan vara att entreprenören kommer vilja komma med både de ena och de andra innan han tar på sig och göra om.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.