anders07
anders07: Skärningen är inte snygg men kan vara inom "normal" avvikelse men luftbubblorna skulle jag anmärka på. Det är inte katastrofalt tycker jag men kanske du kan få någon kompensation...
2 svar · 2,4k läst
·
A
AG A: Avloppsröret från en duschkabin ska ju läggas på samma sätt som från ett badkar. Alltså ner i golvbrunnen.
2 svar · 2,9k läst
H
hempularen: Jo reglerna säger att det får inte finnas några andra genomföringar i duschområdet, än rör till blandaren, och golvbrunn. Dvs. om du har rör i väggen som kommer ut direkt till ett blandarfäste är det OK, annars inte.
9 svar · 12,1k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: Det enda man kan tänka på är att oisolerade utrymmen mellan reglarna kan agera som resonanslådor så det ökar bullret i badrummet isf...Kan vara värt stat slänga ned lite glasull för att undvika det ? /K
1 svar · 2,4k läst
S
snickar: Hela mattan är fin, inget som släppt eller dylikt. Inga färgsläpp på väggarna. Kollat alla genomföringar och de ser bra ut. Men som sagt ger utslag jämnt över hela golvet.
7 svar · 1,8k läst
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: Jo men den blir ju ljusare just för att där inte är något som suger 😉
20 svar · 3,3k läst
·
M
Myskos Matte: [citat] Visst har du en poäng i det. Men Starbrite är i alla fall inte klassat miljöfarligt vilket känns bra. Rabarbersyrlighet är oxalsyra, men jag har dock inte provat att gnugga stolen med rabarber. :-) Jag provade däremot några av de tidigare förslagen i denna tråd (och andra på byggahus), utan att nå något tillräckligt imponerande resultat för det tålamod jag besitter.
16 svar · 45,2k läst
P
pimasu: Åh tack! Den där ser helt klart intressant ut och verkar gå att få skickad hit :)
3 svar · 22,1k läst
·
Krokkodriljo
Krokkodriljo: Superfint. Well done!
3 svar · 4,0k läst
·
B
badtastex: Vi köpte ett Bathlife Retro till vårt nya badrum och är ännu så länge nöjda med det valet, även om jag inte är en badkarsmänniska så tycker jag bättre om känslan att lägga sig i ett badkar som inte känns så kallt som det emaljbadkar som vi hade förut.
4 svar · 5,1k läst
M
mr_dan: Ang duschdörrarna så ser det ut som att du klarar dig med en enkel rak dörr, som du specialbeställer från ex Inr. Sedan har jag en känsla av att ju fler hyllor i ett rum, desto med skit samlar man på. I vårdat nyrenoverade badrum/gästbadrum på 1,6x1,7m har vi endast ett skåp under tvättstället. [bild]
6 svar · 3,8k läst
·
R
Rolle85: om de är bostadsrätt så brukar inte föreningen godta att man gör det själv dock om de var de du tänkte.
3 svar · 1,3k läst
·
fremax
fremax: [citat] Som med allt så rekommenderas det att först prova på en mindre synlig yta. Har dock rengjort plexiglas/acryl/polykarbonat (?)från tjärfläckar med gott resultat och det är ganska känsligt mot lösningsmedel. Med vänlig hälsning, fremax
8 svar · 3,4k läst
Z
zniff: Bra input, då blir det nog en tunnare silikonsträng.
4 svar · 3,0k läst
P
PeppePersson: Troligtvis tätat för tidigt på plattan..
7 svar · 1,6k läst
S
SWIN: Sliter med ett gammalt våtrum, delvis tätat med silikon. Silikonet har över huvud taget inte fastnat på PVC ytan i golvbrunnen, utan som prototypen skriver, är bara att dra av. Provar just nu Casco Aqua Tät, som verkar fastna bättre på den feta PVC - ytan. Skall, enligt instruktionerna, vara lätt etsande mot just PVC och därför få fäste.
3 svar · 3,8k läst
R
Rolle85: jag håller med, jag använde Mapei tätskikt och membranet torkar fort så man får helt enkelt rolla på flödigt med membran och sen snabbt dit med en tapet.
14 svar · 3,2k läst
Kalle_Kiander
Kalle_Kiander: Tack för input! Håller dock fast vid utformningen av rummet. Som jag skrev tidigare är det viktigaste för oss att ha en praktisk dusch då den används minst 5 ggr/dag. Glasväggar och draperier blir också mer att städa, vilket vi gärna slipper. Fått respons från några kakelbutiker nu också och de tyckte klinkerlösningen såg bra ut.
9 svar · 1,5k läst
·
T
torporoman: Det där ser ut som en lättviktsbalk. http://www.byggbasen.com/ftg/masonite_beams_ab/16225.html
1 svar · 3,2k läst
·
S
SWIN: [citat] När du säger det - hittar silikon lite varstans, är en blankfet typ av matta, och inte har det fastnat något vidare. Näe, borr rakt igenom, det enda som funkar...
17 svar · 24,6k läst
·
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: Oftast kan man öppna upp ett hål typ 30x30cm där kommoden ska hamna och där vattnet kommer till vasken. Där skarvar man och drar nya till dusch och toalett och så tar man bort de gamla rören som går till de punkterna. Inga problem med en inspektionslucka under vasken och blir det läckage där inne som medför skada i vägg där luckan sitter då har man bra mycket större problem i
11 svar · 4,8k läst
·
pelpet
pelpet: Det var badrumskommoderna jag menade. Spån är ett rätt dåligt material där.
6 svar · 8,2k läst
P
peteng-1: Hafa Igloo C finns i rätt storlek och har ett rimligt pris. Så det är helt klart ett alternativ! Ska känna lite på den i butik då jag vet att den finns monterad i stan. Hafas golvprofil för Igloo-serien verkar endast vara nån millimeter hög i silver. Så jag gissar att den bara stoppar eventuell läckage och risken att slå tårna är minimal. Däremot samlar den ju smuts.
13 svar · 10,3k läst
·
S
slurppe99: [citat] I längden ja om det används vanemässigt eller fel produkt används. Rörmokare gillar inte kaustiksoda som finns i olika varianter. Men 30-33% saltsyra används även av fackfolk för att ta bort svåra kalk och rostbeläggningar. Blandas den ut med den lilla mängden vatten som finns i kröken så blir procenten lägre. Jag har själv fått rören tvättade med saltsyra 4 ggr samma
10 svar · 13,5k läst
·
B
Busten: Missade nog lite information samt den egentliga frågan. Är det är en fuktskada? Eller är de bara typ lim som ser lite märkligt ut? Hur bör jag gå vidare? Huset är köpt för ca 2 år sedan. Byggt år 2003 verkar vara duktiga snickare osv som byggt som jag känner till rätt så väl.
1 svar · 2,4k läst
·
buspojken
buspojken: No more nails lim har ja använt med bra resultat
3 svar · 1,6k läst
Globetrot
Globetrot: ...eller badrumstjej, kön oviktigt :D
1 svar · 1,0k läst
anders07
anders07: Fogen ser rätt ojämn ut men våtrumsfärg blir rätt "grov" tyvärr. Svårt att säga från bilderna men skulle inte kalla det katastrof men visst ska ett proffs få det snyggare än det där!
1 svar · 3,4k läst
·
O
oceanis: Försäkringsbolaget vill göra så som dom föreslår för att om man kan visa att inget vatten tagit sig igenom tätskiktet så föreligger ingen vattenskada och därmed inget betalningsansvar från deras sida, mer än lite gips i taket och lite målarfärg efter uppöppningen. Men faktum kvarstår, även man konstaterar att tätskiktet är helt, att det är fundamentalt fel i konstruktionen.
13 svar · 5,4k läst
B
berrabongo: Gör rent sätet mot där packningen ska täta. Kan finnas smulor från gamla packningen.
1 svar · 18,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.