Renoverade tvättstugan för två år sedan. Anlitade en våtrumscertifierad firma som gjorde golvet (vanlig matta) och väggarna.

I fredags upptäckte jag en knappt centimeterlång... spricka i golvmattan i duschen där uppviket går runt ett ytterhörn. Det ser ut som en knappt centimeterlångt rakbladssnitt. Jag kan inte avgöra om sprickan går helt igenom eller bara är ytlig. Klöser jag lätt med nageln känner jag en klar kant, och trycker jag med tummarna runt "snittet" sviktar det. Limmet verkar ha släppt.

Jag skickade ett mejl till golvläggarfirman i vilket jag påtalade vad jag hittat och efterlyste en kontakt, men undrar här och nu hur jag skall gå till väga? Skall jag lämna allt till golvfirman. Alltså bara säga: "Fixa det!". Skall jag koppla in MITT försäkringsbolag? Vad gör jag om golvfirman nekar ansvar? Råd och tips emottages med stor tacksamhet. Sådant här är aldrig kul.
Nu kanske jag målar fan på väggen, men...

Aahh, jo, jag vet. Men jag är så jävla nollad på sådant här. Hade dock vett att fråga efter en godkänd firma då ja beställde jobbet, och efter jobbet har de lämnat en massa intyg som heter "GVK - Kvalitetssäkrad Våtrumsinstallation" (AB Svensk Våtrumskontroll".
Ser rätt proffsigt ut..

Alla råd och tips emottages, som sagt, med stor tacksamhet.

Roger

Dom har ju ett garanti åtagande på jobbet börja där försäkringsbolaget går inte in under garantitiden

Låt oss ta ett worst-casescenario: Att vi inte blir överens. Eller att jag får för mig att de försöker krypa undan sitt ansvar: Vem har jag på min sida då? Jag kanske vill ha en fuktmätning gjord de inte tycker behövs? Eller kommer med förslag på lösningar jag inte har kompetens att bedöma?

Vem har jag på "min sida" då? Är det jag som skall företräda mig själv?

Korkade frågor. Men jag har ingen erfarenhet alls...

Fuktmätning lär inte visa något vettigt resultat. Antingen har ni använt duschen - och då mäts fukt även när det inte är problem. Eller så använder ni inte duschen på ett par tre veckor och då visar mätningen troligen 'torrt'. Går det inte bara att svetsa sprickan? Det skall ju vara fuktskydd under.

Mattan är väl fuktskyddet, under den ska det inte finnas något. Men själva sprickan går att svetsa, men det bör ju sedan göras en bedömning vad som orsakat den. Hör brukar normalt ha en svets gjord, är den som släppt? Är det rörelser i väggarna? Vad har du för material i väggar/golv?

Ta en ficklampa och mobilen på videoinspelning och titta igen, är det hål så måste dom åtgärda det, kan ju även vara ett ytligt snitt men om det sviktar så är det nog igenom...

Borde ju vara lätt åtgärdat, även om det nu skulle vara lite fukt bakom så borde de torka ut om det blir tätt igen?

Ja mattan är tätskikt och ytskikt, fuktmätning borde vara enkelt att göra

AndersS skrev:
Mattan är väl fuktskyddet, under den ska det inte finnas något. Men själva sprickan går att svetsa, men det bör ju sedan göras en bedömning vad som orsakat den. Hör brukar normalt ha en svets gjord, är den som släppt? Är det rörelser i väggarna? Vad har du för material i väggar/golv?
Tog en bild på "ytterhörnet":

Synlig spricka i hörn där våtrumsmatta möter list runt golvet i trähus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sprickan syns tydligt. På bägge sidor om hörnet sviktar det då man trycker på mattan.
Jag bor i en träkåk. Golvet är reglat + byggskiva + flytspacklad. Mattan är en vanlig våtrumsmatta.

Allt är vansinnigt "vanligt"...

Roger

Är ingen expert alls men tycker det där jobbet ser ut att vara ganska slarvigt/kladdigt gjort rent allmänt?

• Gilla
yonna
  • Laddar…
Ja det var då ingen jätte finish på jobbet....
Svetsa eller aquatät så funkar det nog, är hörnet man skymtar till vänster skuret snett uppåt i 45 grader eller är det skuret i 90 grader mot golvet i hörnet?

nino skrev:
Ja det var då ingen jätte finish på jobbet....
Svetsa eller aquatät så funkar det nog, är hörnet man skymtar till vänster skuret snett uppåt i 45 grader eller är det skuret i 90 grader mot golvet i hörnet?
Skarven går 45 grader till vänster från hörnet. Ej med i bild.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.