Hej!

Vi ska genomföra renovering av vårt badrum och bestämt oss för att byta elementet (ca 40x60cm) mot en handdukstork. Vi bor i lägenhet kan tilläggas.

Elementet är anslutet via VVS och likaså kommer handdukstorken vara. Samt med en elpatron och ventil för värme under sommaren.

Däremot kräver styrelsen att "behörig VVS entreprenör då behöver intyga att värmeeffekten är likvärdig med ersatt element och att flödet i handdukstorken är likvärdigt med ersatt element".

Eftersom värmen regleras centralt och handdukstorken bara "tar emot" varmvattnet likt elementet så borde inte elpatronens effekt spela någon större roll. Jag misstänker istället att det har med handdukstorkens yta som bestämmer hur värmeeffekten slår ut i rummet (ca 3kvm).

Dessutom säger vår renoveringsentrepenad att dom inte kan ge intyg på sådant. Hur ska vi gå vidare med detta? Vi vill verkligen byta ut det gamla äckliga elementet mot en fräsch handdukstork!

Varför inte bara sätta en stång framför det gamla "äckliga" elementet?
Där kan du hänga och torka duschhanddukarna lika bra.

Och sedan, här du köpt din egen villa, kan du härja runt som du vill :)

Till dess, spara pengarna till kontantinsatsen!

BirgitS
Fråga styrelsen om andra har bytt ut elementet och be att få veta vilka som har utfärdat de intygen.

• Gilla
John_Anders
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Varför inte bara sätta en stång framför det gamla "äckliga" elementet?
Där kan du hänga och torka duschhanddukarna lika bra.

Och sedan, här du köpt din egen villa, kan du härja runt som du vill :)

Till dess, spara pengarna till kontantinsatsen!
Hehe, bra idé men när vi helrenoverar badrummet känner vi för att göra en lite "clean":are lösning :)
Ja men verkligen, denna föreningen är ganska så komplicerad!

BirgitS skrev:
Fråga styrelsen om andra har bytt ut elementet och be att få veta vilka som har utfärdat de intygen.
Dom sa så här:

Den senaste renoveringen vi hade med vattenburen handdukstork var för ett tag sedan vilket gör det svårt att leta upp de handlingarna. Risken är dessutom stor att den modellen är utgången ur sortimentet.

Jag kan tyvärr inte ge dig kopia på andras ansökningar utan tillstånd från den enskilde boende
Också att detta är någonting en VVS-tekniker enkelt bör kunna ta fram.
Min renoveringsentrepenad säger däremot att detta inte är någonting någon annan styrelse någonsin krävt och att dom inte kan ge ett sådant intyg eftersom dom inte kan garantera vad vi har för effekt i nuvarande element.

Är detta verkligen någonting renoveringsentrepenaden bör kunna ta fram eller är det ett orimligt krav? Enligt dom flesta jag pratat med så säger dom att det är ett orimligt krav då detta är snarare någonting föreningen bör ha koll på baserat på information dom fått från dom som installerade elementen och sen jämföra med värmeeffekten på handdukstorken enligt dens spec utan något "intyg".

• Gilla
pern77
  • Laddar…
Ingen som har någon idé?
Vi känner oss lite bakbundna just nu.

Styrelsen kräver intyg.
Vår renoveringsfirma säger att dom inte kan ge ett sådant intyg.

Vad ska vi göra?

BirgitS
Kan du be styrelsen att kontakta någon av de andra lägenhetsinnehavarna som gjort det förut och be dem ringa dig eller be om lov att du ringer dem?

Gå in på http://lenhovdaradiatorfabrik.se och ladda ner deras produktguide. Där bör du kunna hitta en radiator som liknar den ni har och se vilken effekt den ger. Sen är det "bara" att hitta motsvarande effektsiffra för handukstorken (inte effekten på elpatronen).

Det är ju två frågeställningar.

Att torken skall avge lika stor effekt som radiatorn, det bör en duktig VVS firma kunna avgöra. I praktiken kan det bli svårt. Avgiven effekt handlar till 90% om hur stor metallyta som avger värme i radiatorn. En handdukstork behöver vara rejält mycket större för att komma upp i samma yta som avger värme. Många eldrivna torkar anger en el-effekt på kanske 1,5 kw. Så stor effekt kan de aldrig överföra till rummet, utan de regleras on/off av termostaten, för att inte brinna upp. Men en duktig VVS tekniker kan lätt se vilken effekt nuvarande radiator har (räcker med en bild och mått).

Flödet. det är viktigt att hålla ett balanserat flöde framförallt i ett hus med flera våningar, många radiatorer. Det finns instrypningsventiler på radiatorer som vid projektering får bestämda strypvärden. OM en rafdiator speciellt om den sitter tidigt i slingan är ex. helt öppen, då kan i värsta fall kanske hälften av hela flödet i slingan gå igenom den radiatorn, det blir inte speciellt mycket varmare i rummet då, utan det är bara att den radiatorn blir lika varm över hela ytan. VId korrekt inställning så skall man ha en temp skillnad mellan tillopp och returledning från radiatorn, på kanske 7 grader (jag är INTE vvs tekniker, ta siffran med en nypa salt).

Jag har väldigt svårt att tro att inte en seriös VVS firma antingen kan utfärda ett sådant intyg, eller presentera trovärdiga bevis för styrelsen att det inte går pga. bristande projektering av husets värmesystem.

Jag skulle nog dra öronen åt mig vad gäller er valda badrumsfirman och kompetens, ifall de säger att detta inte går.

Redigerat:
Jag gissar att ett intyg om att handukstorken har tillräcklig effekt för att värma upp rummet räcker.
Då kan förmodligen styrelsen känna att de fullgjort sin plikt.
Fråga om de kan ge ett sådant och lämna det till styrelsen, så kanske alla blir nöjda.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.