A
Aner: Hur gör de för att åtgärda det i efterhand och få ett heltäckande tätskikt?
38 svar · 12,9k läst
·
M
MarchColorDrink: Precis som allt annat i mitt hus följer röret i badrummets ventilationskanal inte standard. Diametern är sisådär 98 mm istället för de 102 mm som är standard. Nu har motorn på fläkten gått och det är dags att byta. Fläkt med standarddiameter inköpt. Det verkar omöjligt att få tag på fläkt med diameter som passar till röret. Kvar återstår då att byta ut röret. Det är ett
0 svar · 750 läst
M
Mobility: Hej, Håller på att inreda en övervåning (SMV Kalmar) och ska nu regla cc30 för badkar i badrummet. Tänkte endast regla extra där badkaret ska stå men funderar på om jag behöver regla upp resten av badrummet också. Det ligger redan limmat 22mm golvspån så tar gärna inte bort mer än nödvändigt. Ligger 45x220mm reglar och spännvidden är ca 3,7-3,8m. Läser man BBV 15:1 så är det
0 svar · 899 läst
H
hempularen: Jag tror också att priset är rimligt. Hur tänker du med väggarna? Det gäller att få till en godkänd övergång mellan ytskiktet på väggen mot golvet. Det betyder oftast att det skall överlappas från väggen till det uppvikta golvet.
2 svar · 8,0k läst
P
putte69: Hej! Är det någon som vet om man kan beställa massagebadkaret Neptun i från tex polen? Vitvaror & bygg produkter är så mycket billigare där än i Sverige.
0 svar · 2,3k läst
R
rillob: Tack för snabbt svar, jag ska se om jag lyckas skruva isär den. Det är en Hafa blandare, vore toppen om man inte är tvungen att byta hela blandaren.
2 svar · 3,4k läst
·
E
E1ajas: Tack för bekräftelse på att jag tänker rätt. Absolut blir det behandling med två lager lack på alla sidor så det inte smiter in fukt någonstans.
3 svar · 6,8k läst
hevi
hevi: Mja, nu var det ju någon idiot som inte kunde räkna ordentligt (=jag) som råkade beställa lite för korta utkastare först och då stänkte det en del, men efter att ha bitit i det sura och beställt nya så träffar dom mitt i avloppet och då stänker det inte det inte mer än normalt, trots att dom sitter en bit upp.
5 svar · 6,0k läst
·
anders07
anders07: Tror det blir bra med en dörr bara, sprätter ju mest runt duschen.
4 svar · 3,1k läst
·
S
SWIN: Hej! Tacksam för tips på var man köper en bra dushkabin för vettigt pris. Senaste vi köpte för några år sedan, var gjord i Italien. Delarna passade inte ihop riktigt, och vissa delar passade inte alls. Så, tacksam för tips på snygga kvalitetskabiner till fyndpris!
0 svar · 1,0k läst
anders07
anders07: Ska du kakla behöver du inte spackla.
2 svar · 2,6k läst
Snailman
Snailman: Har bara monterat upp dem, inte använt dem ännu, men inte märkt något särskilt ännu.
6 svar · 2,7k läst
·
D
ds99jove: [citat] Jag är bortrest, men kan kolla imorgon när jag kommer hem. Inte säker på exakt vad dock? Jag tycker det ser ut som en grå massa som sticker fram mellan muttrarna på blandarfäste och blandare. Är det där jag ska kolla närmare?
10 svar · 3,1k läst
·
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: Christian Garai, fyll i din profil ordentligt, annars måste vi radera ditt inlägg. Kakelpågarna, om ni vill bemöta kritiken ska det ske via ett mail till support@byggahus.se, så publicerar någon från forumledningen det efter godkännande.
18 svar · 9,9k läst
Maxwells demon
Maxwells demon: Strömingsljud = Hög hastighet på vattnet genom trång passage. Smuts i blandaren? Någon slags strypning för ekonomi dusch?
1 svar · 1,1k läst
stefancrs
stefancrs: [citat] Ja, och badkaret kan vara direktanslutet till avloppet.
23 svar · 10,4k läst
·
B
Besiman: Det har varit en intressant läsning Herr Peter, kan inte säga annat. Det tog tid att läsa och det tog lång tid att lösa...men jag är glad för din skull, att det redde ut sig ändå. Spännande läsning som skapade många tankar om hantverkssverige. Kan bara hålla med alla som peppat dig. Det är bra att varna lite för alla Alo Pettersson som finns därute. Såg att du nu var uppe i
423 svar · 143,6k läst
·
Saxpy
Saxpy: På tal om dålig monteringsanvisning så står det ingenstans i anvisningen(eller deras video) att man ska vattenspraya FoliSeal när man limmar överlapp etc. Dock står det på patronen... Det är ju riktigt dåligt kan man tycka.
8 svar · 2,5k läst
Andreas Lundgren
Andreas Lundgren: Någon mer din har något att säga här? Jag har precis köpt en från K-rauta men inte packat upp den ännu. Började fundera på om detta kommer att funka över huvud taget och hittade detta inlägget... Om det bara är en stång så glider ringarna säkert bättre, men då kan man såklart inte fästa den i taket i böjen. Alternativet är ju en skena som den i detta inlägg, men det är ju
2 svar · 8,4k läst
·
jonmo
jonmo: Huh, jag har inte haft problem när jag använt nmn, men det har aldrig varit en situation än då det behövt hugga direkt. Stången var en sådan som man kunde skruva isär och på så sätt sätta i spänn, så den höll sig själv uppe. Får väl testa en casco-produkt nästa gång, är alltid öppen för nya produkter!
13 svar · 39,1k läst
C
ccf: Hur blev det, installerade du en sån till slut?
1 svar · 8,8k läst
·
anders07
anders07: Det finns ju en uppsjö butiker att handla sånt på billigt, ex. Swedmart, Trademax, etc. samt byggvaruhus, ex. Bauhaus, Hornbach... Något måste de väl ha som duger...?
5 svar · 2,1k läst
A
AndersG: Hej! Tänkte att detta material vore perfekt i båten! Skulle behöva en bit, kanske 1m x 30cm. Deras kakelimitation. Någon i Stockholms eller Uppsalaområdet som har så kan jag hämta. är litet för snål för att köpa flera kvadrat :)
0 svar · 1,5k läst
T
thomasx: [citat] De finns hos bygghandlarna, t.ex. Beijer, Hornbach och Bauhaus m.fl.
29 svar · 14,6k läst
·
K
ktm250: Men då är det ju bara att avkräva den personen en anvisning med konstruktionsansvar :-) Branschreglerna sid 21: Andra alternativa konstruktionslösningar • En extra våtrumsskiva limmad ovanpå spånskivan före spackling • En korrugerad plåt med pågjutning • Facket mellan reglar nedåt utnyttjas för ingjutning av någon typ av lättgjutmassa Vid alternativa lösningar,
6 svar · 2,2k läst
Alfredo
Alfredo: [citat] Jag tror du menar byggnaden. ;) Det ska vara en sjusärdeles vattenskada om fastigheten skadas. :wow:
4 svar · 1,9k läst
B
b8q: RoBo menar att byggherre är den som låter bygga något, dvs antingen bygger byggherren själv, eller också anlitar byggherren någon entreprenör/hantverkare som gör själva byggandet. I det här badrummet är det knappast du som har byggt, utan en hantverkare. Men det är fortfarande du som är byggherre.
7 svar · 8,9k läst
·
Krilleman
Krilleman: Skillnaden är flänsen mot den varianten du har. Finns på bild i säkervatten sid 25. http://www.sakervatten.se/download/706-A3CF938BF4EA75C6B011467A51A15778/Branschregler-20161.pdf
14 svar · 5,6k läst
·
T
Tosse: [citat] Ingen som har koll på små brunnar?
10 svar · 6,5k läst
·
Stefan N
Stefan N: Finns ju inte mycket att göra nu. Det enda som ger lite är ju att bygga en liten låda runt rören men det är ju inte enligt praxis. Vad är det för kladdpelle som gjort det jobbet?
3 svar · 1,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.