Har precis köpt en IFÖ 6860 på K-Rauta och kastat ut den gamla och ska nu montera den nya stolen.
Till min förvåning så passar inte de medföljande skruvarna i hålen i porslinet. Ett av hålen går skruvarna ner i men de andra tre är mycket för små.

Vad gör man nu? Smalare skruvar eller går det försiktigt att borra upp hålen i porslinet med en kakelborr? Låter som en ytterst tveksam ide! :(

Limma?

Njaa...
Kanske slutar med det men vill helst skruva.
Men ska ju f-n inte vara på det här viset.
Blir snart galen på att ALLT ALLTID ska krångla. :mad:

• Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Har inte skruvat en stol på evigheter, limma är ju det som rekommenderas idag för att minska hål i tätskiktet.

Så är det säkert men fortfarande.
Jag valde en stol med skruvning och den har hål och de skickar med skruvar och inget passar. Hur tänker de?
Hade det varit någon Kinaimport hade jag förstått det men IFÖ???

Lite gjutskägg, är du tvärbestämd på att skruva får du väl fila upp hålen lite.

Krilleman
Det är vanligt att IFÖ rear ut sin andrasortering från fabriken till byggladorna.

Hmm...
Så det jag köpt är kanske andrasortering med medvetna brister i?
Då funderar man ju på vad mer som kan vara galet. Har inte hittat några som helst kosmetiska fel då det var en sak jag tittade på då jag tidigare läst här att någon fått små bubblor eller liknande i glasyren.
Köpte den på K-Rauta för 2500. Tror inte det stod något om andrasortering. Borde de inte informera om det så man har ett val?
Vi får se vad IFÖ säger eller om de bara hänvisar till K-Rauta.
Kan tillägga att det hålet som skruven går igenom är oregelbundet, nästan som det vore gjutskägg, 6 x7 mm. De övriga hålen är cylindriska ca. 3,8 mm.
Så vid en första anblick skulle jag trott att det va det stora hålet som va fel och de tre andra korrekta men så är det ju tydligen inte.

byt skruv?

Visst skulle det gå. Men då talar vi om 3,5 mm skruv. I dessa dimensioner är en mm mycket så gå från 5,5 mm till 3,5 känns lite fel.
Jag har nu talat med både IFÖ och K-Rauta.
IFÖ vill att reklamationen går via K-Rauta. De är mycket intresserad av att få in varan för kontroll.
De säljer ALDRIG andrahandssortering enligt personen jag talade med. Inte ens de anställda får köpa det. Allt förstörs.
K-Rauta sa att då det är sanitära problem så vill de inte ha den i retur. (Har aldrig varit i bruk men det kan de ju inte vara säkra på), så när reklamationen är klar kommer det ut någon och byter den på plats.
Så än så länge låter det bra även om det nu ser ut att dra ut på tiden.

Krilleman
PeterTexas skrev:
De säljer ALDRIG andrahandssortering enligt personen jag talade med. Inte ens de anställda får köpa det. Allt förstörs.
Spännande, jag har fått annan info ang detta!

Jag låter det vara osagt vad som stämmer, men med tanke på att jag köpt en defekt vara så kan det ju mycket väl vara på det viset. Men det kanske inte är något man erkänner.

Å andra sidan blir ju en liknande reklamation extremt dyr för dem så det vore ganska dumt att sälja dem vidare utan att upplysa om defekterna och svära sig fria från reklamationer i så fall.

Har väldigt svårt att tro att Ifö säljer andrasortering utan att klart märka ut att det handlar om just det. Tveksamt om det ens är lagligt. De är förmodligen alldeles för rädda om sitt rykte för att göra sådant.

Det är en ofta upprepad myt att det som säljs i proffsbutiker är av högre kvalitet än samma varor på byggmarknader. Därför kan de motivera att samma Mora-blandare kostar 4000 kr på Dahls och 2000 kr på Bauhaus. Jag har hört detta om blandare, toaletter, elkabel, målarfärg och annat. Efter hantverkarens rabatter i proffsbutiken blir priserna ganska lika.

Krilleman
Jag har bara hört det Ang porslin.

Att just blandare kan reas ut billigt är svaret volyminköp.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.