2 516 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Vilka behörighetsintyg ska jag be att få se vid badrumsrenovering?
Åtgärderna i mitt badrum efter byte av avloppsrör är inte godkända av en oberoende besiktningsman. Jag har därför bestämt att göra en totalrenovering. Att låta den ursprungliga entreprenören få jobbet är uteslutet! Hans hantverkare har inte behörighet eller kunnandet för våtrum!!
Vilken behörighet ska jag kräva av den nye entreprenören? Räcker det med att entreprenören visar sin behörighet eller bör jag se även den enskilde hantverkarens? Egentligen borde det vara viktigare att hantverkaren har rätt behörighet..., eller?
Räcker det med BKR även vid inläggning av plastmatta på golvet? Finns någon särskild behörighet för att installera golvbrunnen vid kliniker el plastmatta?
Har rörmokare någon behörighet jag bör kolla?
Denna lilla fuktskada blir en dyr erfarenhet för mig....
Vilken behörighet ska jag kräva av den nye entreprenören? Räcker det med att entreprenören visar sin behörighet eller bör jag se även den enskilde hantverkarens? Egentligen borde det vara viktigare att hantverkaren har rätt behörighet..., eller?
Räcker det med BKR även vid inläggning av plastmatta på golvet? Finns någon särskild behörighet för att installera golvbrunnen vid kliniker el plastmatta?
Har rörmokare någon behörighet jag bör kolla?
Denna lilla fuktskada blir en dyr erfarenhet för mig....
Alla som arbetar ska ha behörighet. Precis som med körkort i trafiken, alla som kör personbil ska ha minst B-behörighet oavsett vem dom är anställd av/hos.
Kolla grundläggande behörigheter och kontrollera även referenser.
Kolla grundläggande behörigheter och kontrollera även referenser.
Det finns en hel del trådar om detta på forumet. Du bör vara medveten om att "behörighet" är en branschcertifiering och inget som upprätthålls av någon oberoende kontrollfunktion. Det är frivilligt. Det sägs att vissa försäkringsbolag ställer krav på detta men det är inget jag själv upplevt.
Det viktigaste är nog att du väljer en entreprenör med goda referenser, helst på personlig rekommendation.
Det viktigaste är nog att du väljer en entreprenör med goda referenser, helst på personlig rekommendation.
Handlar det om matta så är det väl GVK som är mest tillämpbart så fråga isf efter GVK-intyg för mattläggaren. Utöver BKR/GVK så kan du kravställa att Säker vatten ska följas (sakervatten.se). Det är egentligen du som kund som lägger ribban och kravställer om jobben "bara" ska följa/uppfylla kraven från bkr/gvk och säker vatten eller om du även vill att de som utför jobben ska vara certifierade hos dessa organisationer.
Även icke certifierade kan göra fina jobb men givetvis underlättar det att ha intyg uppbackat av certifieringar när man pratar med ev. försäkringsbolag eller när man ska sälja huset.
Apropå försäkring så bör du också kravställa att hantverkaren har ansvarsförsäkring utifall så att det finns backning från försäkringsbolag om något skulle gå fel så att det inte slutar med ett misslyckat badrum och en hantverkare i konkurs.
Även icke certifierade kan göra fina jobb men givetvis underlättar det att ha intyg uppbackat av certifieringar när man pratar med ev. försäkringsbolag eller när man ska sälja huset.
Apropå försäkring så bör du också kravställa att hantverkaren har ansvarsförsäkring utifall så att det finns backning från försäkringsbolag om något skulle gå fel så att det inte slutar med ett misslyckat badrum och en hantverkare i konkurs.
Det trodde jag också då jag lät den lokale entreprenören med goda och personliga rekommendationer göra jobbet!f91jsw skrev:
Tack vare honom står jag nu med ett badrum där mattan är skarvad 10 cm från väggen i våtzon 1!
Fallet leder mot skarven. Den är inte heller rätt ansluten till golvbrunnen.
Väggmattan är felmonterad och svetsad med fel fogfärg!
Inga intyg har jag fått eller namn el intyg på behörighet hos hantverkarna.
Elektriker har inte varit med och kopplat ur och in elen.
Så jag har ett misslyckat badrum men entreprenören har inte gått i konkurs ännu och jag har bestridit den ospecificerade fakturan. Har bett om specifikation men får den inte eftersom jag inte har betalat...!!! :banghead:
Moderator
· Stockholm
· 57 857 inlägg
Det där med specifikation.
Om det är ett fastpris du har fått så har du inte rätt att få någon annan specifikation än hur stor summa av kontraktsbeloppet som är arbete (för ROT avdrag).
Om det är ett arbete på löpande räkning så är entreprenören skyldig att lämna en specifikation över vilket material som använts med kostnader. Och en relativt detaljerad tidsredovisning. Och du har ingen skyldighet att betala förrän en sådan specifikation har lämnats.
Om du reklamerar arbetet så är du skyldig att låta entreprenören få rätta till bristerna, annars blir du betalningsskyldig trots undermåligt utförande.
Om det är ett fastpris du har fått så har du inte rätt att få någon annan specifikation än hur stor summa av kontraktsbeloppet som är arbete (för ROT avdrag).
Om det är ett arbete på löpande räkning så är entreprenören skyldig att lämna en specifikation över vilket material som använts med kostnader. Och en relativt detaljerad tidsredovisning. Och du har ingen skyldighet att betala förrän en sådan specifikation har lämnats.
Om du reklamerar arbetet så är du skyldig att låta entreprenören få rätta till bristerna, annars blir du betalningsskyldig trots undermåligt utförande.
Fastpris vill jag inte kalla det för. I offerten jag fick stod att det skulle kosta ca 35.000 om endast avloppsrören behövde bytas och ytterligare mellan 35.000 - 40.000 om ingrepp måste göras i badrummet. Kallas det för fastpris el löpande räkning?
Moderator
· Stockholm
· 57 857 inlägg
Det låter nog mer som löpande räkning, med kostnadsuppskattning (får då överskridas max 15%).
Klicka här för att svara