Hej, har nyligen köpt en lägenhet med renoverat badrum.
Bild 1, avlopp till vasken, ska inte här sitta någon tätning? Isåfall vad? Kan jag sätta det nu i efterhand? Eller räcker det att man smetar på typ sillikon?
Bild 2, vattenrör som går vidare till kök, ska inte här sitta någon stosett typ? Detta är en bit ifrån dusch delen!
Vit avloppsröranslutning till handfat utan synlig tätning, omgiven av klinkergolv och silikonrester.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vattenrör utan synbar tätning mot kakelvägg i renoverat badrum.
Skapa konto

Mellan röret från handfatet och röret i golvet sätter man normalt en gummimuff + täckkåpa.
Kräver demontering för montering, men inte så svårt.

På rören som går genom väggen borde det sitta en täck/monteringsbricka. Men den borde satts dit från början. Enklare täckbrickor i plast går att eftermontera.

Någon som har fixat själv tidigare, och inte brytt sig så mycket om slutfinishen?

Lite svårt att se vad bilderna visar. Men på avloppet så ser det ut som det möjligen saknas tätningsmanschett helt och hållet. Rören in i väggen ser också ut som de bara är borrade rakt igenom väggen, där saknas i så fall tätningsmaschett där också.

Om det är så, vilket det inte behöver vara, går inte att se allt på bilderna.

I så fall så är det i strid med gällande branschregler. Du kan själv läsa reglerna på BKR.se, inte så många sidor och lättläst. Även säkert vatten har regler som delvis är inblandade i detta.

OM manschetten saknas vid avloppsröret så finns det en risk att det tränger ned vatten i golvkonstruktionen. Om det är långt ifrån duschen så är nog risken i praktiken rätt liten.

Att göra helt rätt innebär att plattorna på golvet måste brytas upp, och tätskiktet kompletteras eller göras om helt. En fix som troligen ger en avsevärd förbättring är att trycka ner silikon mellan röret och plattorna.

Ett problem du kan få är vid nästa försäljning, en mera medveten köpare kommer att klaga på det här, och pruta rejält.

Rören på väggen är (om det är felgjort) en mindre risk om detta är en bit från duschen. Det finns rörmanshetter att sätta dit, men de fyller bara en estetisk funktion. De flesta är gjorda för att röret skall stickas igenom, vilket inte går nu utan att riva alltihop. Där bör alltså finnas en tätningsmanschett under kaklet som skulle ha monterats innan kakling.

OM manschetten saknas vid avloppet så ger det en obehaglig känsla av att kanske tätskikt överhuvudtaget inte finns under plattorna, i så fall rätt illa. Du borde titta ner i golvbrunnen (lägg upp några närbilder, ta bort gallret först). Där man man ofta se uppenbara fuskjobb. Det skall alltså finnas en brunnsmanschett som tätar mellan golvbrunnen och tätskiktet, det är en gummiduk som skall gå ner i brunnen och klämmas fast av en klämring mot väggarna i brunnen.

Här är en bild på brunnen, vad jag fattar det som är det gråa tätskiktet och fogmassan ovanpå, men man ska väl inte kunna se brunnsmaschetten om den är korrekt skuren? Den ska väl ligga precis bakom klämringen? Eller har jag fel? Hur ser min brunn ut?^^
Närbild på en badrumsgolvbrunn med synlig klämring, tätskikt och brunnsmaschetten.
Skapa konto

Närbild på damm och smuts vid en tvättmaskins trumtätning.
Skapa konto

Men maschettet till avloppet i vasken hade man verkligen sett den om där nu suttit en (vilket jag ej vet) Jag menar man sätter väl
Lim, Maschett, tätningsmassa, fog, sen kaklet? Så hade man verkligen sett om där sitter någon maschett eller ej?

Vet du när badrummet är renoverat?

Förutom regelverk kring tätskikt (BBV eller GVK) så har ju rörbranschen sitt heliga lexikon "Säker Vatten".
Dessa regelverk har ju justerats genom årens lopp.

Någon riktig brunnsmanschett har jag svårt att se av bilderna.

Kan de röra sig om kakel på kakel? Det vill säga gammalt kakel/klinker under det nya?

Om vi börjar med manschett till avloppet för vasken. Manschetten skall gå upp på röret som kommer upp genom golvet, oftast går den högre än vad klinkeplattan är tjock. Men den kan nog "stanna" lägre ner, så man inte ser den.

På bilden tycker jag det ser ut som där är en synlig glipa ner mellan plattan och röret, och man ser ingen manschett. Det är inget bevis för att den helt saknas, Mendet är nästan svårt att dra upp den så kort sträcka, eftersom en rörmanschett är en "hylsa" av fibermaterial med en plattform runt. Hylsan är typ 20mm hög. Så för det man ser på bilden skulle man nästan ha behövt kapa hylsan före montering. Vilket iofs. är möjligt.

Om man tittar på brunnen. Det är inte mycket som går att se. Ofta sitter metallramen så att man kan se lite mer av ytan, innan manschetten viker ned i brunnen.

MEN på den nedre bilden så tycker jag att det ser fel ut. Det är en väldigt osäker observation, någon mera kunnig (jag är inte proffs) borde titta på plats. Och jag tolkar en halva av bilden som att maschett möjligen saknas, på andra halvan av bilden tycker jag mig se något som kanske är en manschett.

Klämringen är skruvad med en skruv (betyder att brunnen troligen är en Jafo brunn, titta på deras monteringsanvisning på nätet, det andra stora fabrikatet Purus, har en fjäderbelastad ring).
Precis ovanför skruven och runt hela kanten åt höger ser det ut som du har en kant av flytspackel. Tätskikt med manschett skall ligga ovanpå flytspacklet. Det skulle kunna innebära att manschett saknas. Det jag tolkar som flytspackel kan också vara det gummiartade tätskiktet, om det är ett rollat tätskikt.

Den kant som ser kantig ut ovanför skruven och åt höger som jag tolkar som möjligt flytspackel. Är mer avrundad på den vänstra halvan av bilden, och ser där ut som det kan vara manchetten som böjer ned i brunnen.

Det faktum att klämringen sitter där och dessutom är lite väl hårt skruvad, indikerar att manschetten kanske finns där, annars hade montören troligen inte monterat ringen alls.

Ovanpå det som jag tolkar som flytspackel ser vi ett annat material som ser ut att vara fix som plattorna sitter i, helt OK om än lite nedkladdat. Det bör inte ligga fix ner på klämringen, men det är mer estetisk, och för att lättare hålla rent.

Tack för alla svar ! Dock blev jag ännu mer förvirrad nu haha xD det gråa som ligger under fogen är med största säkerhet tätskiktet? Alltså det grå, det känns som gummi typ och det är ett rollst system som lagts! Men som ni ser på brunnen till vasken så är där "flärpar" typ som går ut, så skulle han satt en manschett där skulle där bli glapp in om den skulle varit påträdd ovanpådem flärparna? Att ta dit en expert är nog inget alternativ rent ekonomiskt bara! Det är ett helt nytt badrum som bara jag använt! Säljaren köpte lägenheten för att just renovera o sälja. Han han skrivit ett våtrumsintyg på badrummet (hur mycket pålitligt det nu är vet jag inte) dock fick jag mäklaren att skriva ett kontrakt där säljaren garanterar tätt badrum, alltså ett tillägskontrakt påköpeavtalet!

Ska ta lite bättre bilder på avloppet till vasken! Den ringen som är där är fast på själva röret!

OK om det jag tolkade som möjligt flytspackel är gummiartat, då är det troligen OK.

Vad är det för material på vägg och golv?

Rollat tätskikt är inte läöngre godkänt på skivmaterial, alltså träbjälklag, eller reglade gipsväggar och liknande. Men det är OK på massiva underlag som betong, murade väggar osv.

Det var 2011 eller 2012 som det "förbjöds".

Jag är ganska säker på att det är en betong vägg, har knackat på den, känns liiite ihålig men absolut inte som den ena träväggen som finns i lägenheten. Resten verkar vara betong! Dock känns ytterväggarna mer "stabila" i knacket, kanske brukar bara så mot inner/yttervägg? Lägenheten är byggd på 70 talet!
Här är en till bild på avloppet till vasken, som ni ser går det ut små "piggar" under klinkersen, tror inte där skulle vara möjligt art maschetten är upp över dem väl? Hur som helst, gör jag rätt i att smeta ner sillikon däri eller ska man göra något annat? Kan ju såklart inte riva hela badrummet för att kontrollera om där ligger en manschett!
Vit avloppsrörskoppling under vask går genom svart klinkergolv med synliga silikonrester och utstickande små pluggar.
Skapa konto

Nu såg vi ju lite mer....
Vad händer om du lyfter på stosen/röret som sticker ner i golvet?
Kanske sitter där redan en gummimuff under?

Krilleman
GoForIt skrev:
Nu såg vi ju lite mer....
Vad händer om du lyfter på stosen/röret som sticker ner i golvet?
Kanske sitter där redan en gummimuff under?
Den sitter som fan och vill inte dra hårdare^^

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.