Är lite sugen på att göra ett enklare badrum med vitputsade väggar, klinkers på golvet och endast kakla duschhörnan alternativt sätta en duschkabin där. Såklart för att få ner kostnaden, men även för att göra större delen av jobbet själv. Några reflektioner kring detta? Putsningen får jag hjälp av när byggarna putsar husfasaden och då putsar badrummet också.

Edit: Huset är byggt i Ytong på betongplatta.

Redigerat:
S
Vad är det material i väggarna och vad ska det putsas på?

Sorry, det skulle jag skrivit såklart. Det är ett hus byggt i Ytong med betongplatta.

S
Tänker du bara tätskikt på golv och i duschhörnan då?

Det är min tanke ja.

S
Vad undrar du över?
Du vill göra själv: flytspackla, tätskikt, klinkers, kakel, måla puts?

Jag undrar om det är något jag bortsett ifrån avseende tätskikt - kan man göra ett badrum på det här viset med tätskikt i golvet endast och duschkabin alternativt tätskikt på golv samt i duschhörnan endast?

S
Putsen som ligger på utsidan av huset putsas ju direkt på ytongen (med nät emellan för att förebygga sprickor). Det regnar på fasaden och man tvättar den då och då... Samma arrangemang i badrumet således, det var därför jag tänkte att det borde fungera...?

Tack för era inputs!

sinuslinus skrev:
Det är ju att frångå branschreglerna om man vill göra så. Finns puts som man lägger på tätskiktet.
Det finns inga branschregler för putsade väggar, bara för keramikplattor och plastmatta som ytskikt.

För putsade väggar faller det tillbaka på BBR. Reglerna där säger att:

Golv och väggar som kommer att utsättas för vattenspolning, vattenspill eller utläckande vatten ska ha ett vattentätt skikt
dessutom finns regeln för övriga ytor:

Golv, väggar och tak som kan utsättas för vattenstänk, våtrengöring, kondensvatten eller hög luftfuktighet ska ha ett vattenavvisande ytskikt.
Dvs det finns inget absolut krav på någon form av vattenavvisande skikt om väggen inte utsätts för stänk eller hög luftfuktighet. I TS fall med en konstruktion helt i stenmaterial lär det ju vara riskfritt att lägga puts på väggarna och inget mer (utom i duschen förstås).

Stort tack för alla inputs! Det blir puts, klinkers med tätskikt och duschkabin.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.