Ja jag undrar också varför man inte kan lägga direkt på spånet? Svaret är kanske att spånet rör sig men hur mycket kan det rör sig om i ett så litet rum. En matta är ju rätt så elastisk jämfört med klinker.

/Mats

S
senmathal skrev:
Ja jag undrar också varför man inte kan lägga direkt på spånet? Svaret är kanske att spånet rör sig men hur mycket kan det rör sig om i ett så litet rum. En matta är ju rätt så elastisk jämfört med klinker.

/Mats
oftast är det så att det måste skapas ett fall. i dagens stress läggs det ofta ett golv utan någon lutning och sen får mattläggare fixa fall

SBH skrev:
Jag satt och läste på lite om golvspån och i monteringsanvisningen stod att man inte ska spackla skruvhålen. Spacklat kan tydligen ge märken i mattan. Detta kommer jag faktiskt ihåg från en tidigare tillfälle. Men den gången skulle det flytspacklas

/Mats

S
senmathal skrev:
Jag satt och läste på lite om golvspån och i monteringsanvisningen stod att man inte ska spackla skruvhålen. Spacklat kan tydligen ge märken i mattan. Detta kommer jag faktiskt ihåg från en tidigare tillfälle. Men den gången skulle det flytspacklas

/Mats
inte träffat någon mattläggare som inte spacklat skarv och skruvhålen

Då följer dom inte spåntillverkarnas monteringsanvisningar. Här är två olika tillverkares anvisningar. Hur stor risken är att spacklet ska förstöra mattan är ju en annan sak men någon anledning torde det finnas till att dom skriver som dom gör.

http://www.forestia.byggmagroup.se/media/144198/1208-Mont.veil-Forestia-Golv_SE.pdf

file:///C:/Users/mats/Downloads/Combinett%20Montanv%20sep%202014_web%20(1).pdf

/Mats

S
senmathal skrev:
Då följer dom inte spåntillverkarnas monteringsanvisningar. Här är två olika tillverkares anvisningar. Hur stor risken är att spacklet ska förstöra mattan är ju en annan sak men någon anledning torde det finnas till att dom skriver som dom gör.

[länk]

file:///C:/Users/mats/Downloads/Combinett%20Montanv%20sep%202014_web%20(1).pdf

/Mats
aldrig hänt att det blivit något vid skruv hålen

Gör som du tänkt det blir bra
Ang spackel och skruvhål så är det 2 skolor, dom som spacklar och dom som inte gör det och alla tycker dom har rätt :)

Oftast så lägger man mattan direkt på spånet utom vid brunnen där det är spacklat, lägger man på passet på reglarna så kan man oftast få till fallet fram till brunnen utan att flytspackla

Spacklet i skruvhålet kan röra sig lite med en lite bula på mattan som följd, det kan hända efter några år

Jag pratar alltså om handspackel typ A31 som läggs över skruvarna inte på ett flytspacklat golv

Funderar på om det skulle gå lika bra eller bättre att lägga golvgips som andra lager i stället för spånskiva?

/Mats

Om du inte behöver större höjdskillnad så kan det vara en bra idé.

Man får lite bättre resultat för spackling med spån tycker jag

Höjdskillnaden blir i stort sett densamma då jag tänkt använda 12 mm spånskiva. Det blir på övre gränsen med fallet ändå. Om jag nu inte höjer upp brunnen lite till. Jag har använt Purus 300 monteringsplatta. Ville egentligen ha den nyare varianten, 2014 men dom hade inte den hemma.

Hur som helst får det nog bli spån ändå. Jag har ett antal hål som ska tas upp i den för diverse rör och då känns nog spånet lite enklare att jobba med. Gipset har ju en förmåga att trasas sönder.

/Mats

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.