Jag har ett ganska litet badrum där jag vill sätta en öppningsbar duschvägg tvärs över rummet, mellan rummets två längsta väggar.

Trodde det skulle vara enkelt att hitta, men har googlat som en galning utan att hitta något som passar. Avståndet är 124-125 cm vägg-vägg och jag vill gärna att den är tät mot golv och väggar. Någon som har tips? Både skjutdörr och gångjärnsdörr funkar. Gärna modern look i klarglas som inte är allt för dyr.

BirgitS
För att slippa golvprofiler som är besvärliga att göra rent finns t.ex. Svedbergs dubbeldörr 120 cm som kan kompletteras med byggprofiler för att att komma upp i 124-125 cm (kan även måttbeställas): http://www.svedbergs.se/products/dusch/nischdusch/forsa-nisch-dubbel-120-103834/
I underkanten av dörrarna sätter man släplister för att stoppa vattnet.

Ido:s motsvarighet, där varje dörr kan justeras med 2 cm för att bli 2 x 62: http://www.ido.se/produkter/duschar/duschhorn-nischduschar-och-skarmvaggar/ido-showerama-10-0/35697/

Bygghemma säljer en billigare dörr, men jag vet inte vad det är för kvalitet på produkter från Arrow: https://www.bygghemma.se/inomhus/ba...chdorr-arrow-duodoor-klarglas/p-394858-393954

C
Tänk på att många dörrar går att måttbeställa, om inte tillverkarens standardmått funkar.

KnockOnWood skrev:
En sådan här ungefär skall du ha:

[bild]

[länk]

Men jag är säker på att du kan hitta billigare om du leter runt lite.
Den hade varit perfekt, jag har kollat på den tidigare men tyvärr passar inte min bredd, som är 125 cm

De är antingen max 122 cm eller min 138 cm:
120x195cm: 1180-1220mm: öppningsmått 470mm
140x195cm: 1380-1420mm: öppningsmått 570mm

BirgitS skrev:
För att slippa golvprofiler som är besvärliga att göra rent finns t.ex. Svedbergs dubbeldörr 120 cm som kan kompletteras med byggprofiler för att att komma upp i 124-125 cm (kan även måttbeställas): [länk]
I underkanten av dörrarna sätter man släplister för att stoppa vattnet.

Ido:s motsvarighet, där varje dörr kan justeras med 2 cm för att bli 2 x 62: [länk]

Bygghemma säljer en billigare dörr, men jag vet inte vad det är för kvalitet på produkter från Arrow: [länk]
Tack. De är intressanta, men jag tror att jag vill ha det tätt så det inte rinner ut vatten på hela golvet när barnen duschar. Får fundera lite till på vad jag vill prioritera :-)

Enligt uppgift är det tydligen så att vissa försäkringsbolag inte längre tillåter att man installerar nischväggar som sluter tätt mot golvet, om golvbrunnen innanför ska betjäna hela badrummet.

GoForIt skrev:
Enligt uppgift är det tydligen så att vissa försäkringsbolag inte längre tillåter att man installerar nischväggar som sluter tätt mot golvet, om golvbrunnen innanför ska betjäna hela badrummet.
Intressant. Tack!

BirgitS
Ska man duscha stående på golvet ska man ju se till att ha så mycket fall på golvet att det lilla vatten som kan komma ut kring en släplist inte rinner iväg så långt.

Hantlangaren skrev:
Den hade varit perfekt, jag har kollat på den tidigare men tyvärr passar inte min bredd, som är 125 cm

De är antingen max 122 cm eller min 138 cm:
120x195cm: 1180-1220mm: öppningsmått 470mm
140x195cm: 1380-1420mm: öppningsmått 570mm
Jag är ganska säker på att man kan kapa de horisontella profilerna för att få till rätt bredd.

Jag har monterat två stycken sådana duschväggar i två olika hus, och det är inte möjligt att de skulle ha passat bredden direkt.
Men minnet börjar bli lite suddigt :o

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.