J
Hej!

Upptäckte en mindre rolig överraskning i mitt badrum. Skruvarna som håller upp handfatet verkar ha släppt och hänger ut lite. Det blir alltså ett litet mellanrum mellan väggfästet och väggen som bilden visar. Hur ska jag göra med det här? Ska jag bara försöka att skruva in den igen eller ta bort allt och göra om? Ska jag rent av be någon VVS-firma att göra det? Tänker så att jag inte drar på mig en vattenskada, om jag nu inte redan fått det :/
Handfat som hänger löst från väggen med synliga skruvar och mellanrum mellan väggfästet och väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skruva i skruvarna igen eller grövre skruv ifall det inte drar, beror på bakomvarande material också. Silikon i skruvhålen är väl ingen nackdel heller. Vattenskada behöver du inte oroa dig över där, det är i regel mest utsatt i duschen.

Ifall handfatet inte sitter löst bör det räcka med att foga in fästet med silikon, plus att det stabiliserar fästet ytterligare.

Kan ett fäste stabiliseras med silikon? Jag tvivlar.
Man kan skruva i skruvarna för att se om dem tar. Om dem inte gör det då är det bäst att åtgärda annars finns risk att hela tvättfatet åker ned.
Enligt min mening måste man då skapa nytt fäste för skruvarna i hålet. Och det beror på materialet i väggen.

J
Tack för era svar! Men om jag ska köpa större skruv så måste jag väl byta ut pluggen då också? I så fall lär jag ju nästan plocka ner hela handfatet. Eller ska jag strunta i att byta plugg?

Med mycket tur fäster tjockare skruvar i de gamla pluggen (de kan ju vara fel från början). Men hälsa tanken att plocka ned handfatet.

J
Tack! Ska nog försöka ta hjälp med det där. Handfatet ligger intill badkaret så borde fixa det snabbt. Har nyss flyttat in i lägenheten och vet inte vad tidigare ägare haft för duschvanor. Hoppas baras att ingen skada ligger bakom.

stäng vattnet och plugga ledningarna. är väggen betong borra ur och i med ny plugg med silicon. annars kanske flytta handfatet ett par cm för ny infästning.

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Allt beror på vad det är för material i väggarna.

Min gissning är att du har en vägg av ngt. lättbetongsliknande material, exakt typ beror på ålder. Och sedan finns det ett relativt tjockt lager av "dålig" puts som inget fäster i.

Då har den nuvarande pluggen börjat att släppa där den sitter inne i putsen. Puts runt den pulvriseras.

Det kan man ibland åtgärda genom att borra hålet djupare, sätta i en längre plugg och längreskruv, så får den grepp längre in i väggen, där materialet brukar vara friskare. Alternaivt kan man använda s.k "kemankare". Det är en massa med härdare som man sprutar in i hålet, tillsammans med pluggen, det härdar på några minuter. jag har god erfarenhet av att använda kemankare i en dålig putsvägg. Finns att köpa på byggmarknaderna, men även byggmax och biltema säljer.

• Gilla
zsimpey
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.