Jag bygger nytt badrum på övre botten i en, orörd!, villa från 1921. Efter att ha rivit ut all urgammal panel, papp, getingbon, röta m.m. så långt det går så finns lite svartmögel kvar. Jag går iväg till färghandeln för att köpa Boracol som jag gjort många gånger förr och möts av beskedet: "Vi får inte sälja det längre. Bara till yrkesproffs!". Skit! Boracol med borsyra var bra grejor!

Nu erbjuds "Boracol Special" eller, ändå bättre enligt fackhandeln, "Japes Mögelfri". I nuläget verkar det som att det blir "Japes Mögelfri" för mig om jag inte kan få tag i originalBoracol hos någon yrkesmålare.

Någon som har någon erfarenhet av det här?

det är starkt cancerframkallande...

Vilket? Borsyra eller Mögelfri?

Som jag hörde var att boracol var det. Antar att de var därför de förbjöds?

...eller var det för bra och effektivt

Bättre folk häller på halvfarliga saker 10 ggr än något effektivt en gång - tycks myndigheter resonera.

• Gilla
Samuraice och 1 till
  • Laddar…
Rolle85 skrev:
det är starkt cancerframkallande...
Det är inte cancerogent. Det är bara att läsa säkerhetsdatabladet för Boracol.

• Gilla
Igen
  • Laddar…
Det har inget med att det har förbjudits utan handläggningstiderna hos kemikalieinspektionen tar längre tid än normalt, som allting numera på våra myndigheter. Därför har det gamla godkännandet hunnit gå ut men tydligen har man börjat processen så det kommer att börja säljas igen.
Den svagare lösningen som säljs till konsument säljs redan och jag tror att Boracol 10 också säljs men det är Boracol 20 som man väntar på ett förnyat godkännande från kemikaloieinspektionen.

Det är godkänt i bla Tyskland och en massa andra EU länder och dessa godkännande är ju harmoniserade så det som är godkänt i EU ska ju även godkännas i Sverige men här maler kvarnarna långsamt.

Men att köpa B10 och B20 har alltid bara gått som företagare.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.