Go kväll,

Vi ska renovera badrum inom kort och utöver den hutlösa kostnaden för arbetet så tillkommer inredning samt klinker.

Vi tog in en offert som inkluderade rubbet, men det är nog inte helt omöjligt(!) att vi får köpa in vissa saker på annat håll. Vad jag ser från offerten så har vi fått 20% på listpriser från respektive tillverkare.Tänkte höra vad ni tycker om prisbilden på nedanstående

1. (INR/LINC) Duschvägg, 1 sida/dörr bara, ca 6000
2. (INR/LINC) Duschblandare (tak dusch), ca 5600
3. (INR/LINC/Aspen) Tvättställ (55) + skåp under + handtag + blandare, ca 7400
4. (INR/LINC) Spegelskåp, ca 3700
5. (Nordhem) Handdukstork, ca 5100
6. (Laufen) WC, ca 4200
7. (Intellivent) Badrumsfläkt, ca 2800
8. (Bricmate Anthracite) Klinker 15x15 - 1.2 kvm dusch delen, ca 1000
9. (Bricmate Anthracite) Klinker 30x30 - 5.4 kvm golv, ca 3400
10. (Bricmate Anthracite) Klinker 30x60 - 24kvm väggar, ca 15000:-

Kalaset....ca 57 000:- röda blodkroppar och en njure

Självklart förstår jag att man kan komma billigare undan, kan säkert fila bort 15 000:- genom att handla andra fabrikat på Bauhaus eller liknande, men nu är inte priset det enda man stirrar sig blind på.

Efter lite grävande på Prisjakt bl a, så är priserna ovan ungefär vad "alla andra tar" som säljer dessa märken.

Nåja, har ni några åsikter om detta? Tänker framförallt om det är lönt att betala "lite" extra om det nu är bra prylar/tillverkare eller är det överreklamerade märken där premium priset inte motsvarar kvaliteten? Några tillverkare som man skulle hellre se på vissa bitar i listan (pris/prestanda)? Några man bör hålla sig borta från?

Hur står sig t ex Grohe, Nora, Gustavsberg, Svedbergs mot dessa?

Tack på förhand!

Mitt förslag är att kolla in badshop.se och/eller sigro.se.
På Sigro kan du lägga upp allt och få bättre pris vis deras offerttjänst.
Men jag köpte allt från badshop. Mailade kundtjänst och sa vad jag ville köpa och frågade om man kunde få bättre pris. Fick ned priset med flera tusen i vändande mail.
Var dock beredd på att allt levereras separat så det blir många leveranser. Kan bli väldigt segt specillt med vissa leverantörer som kräver att man ska vara hemma hela dagen och inte kan ringa innan.

BirgitS
När vi renoverade ett duschrum för 6 år sen fick vi välja från några välkända tillverkare som firman ansåg vara tillräckligt bra för att de skulle vilja lämna garanti på jobbet. Ifö, Ido, Gustavsberg var med när det gällde toaletten, FM Mattson och Mora för dusch- och tvättställsblandare och Svedbergs var med på listan för kommoden men inte för annat. Det är vad jag kommer ihåg numera. Samt att vi kunde välja vilken kakel- och klinkertillverkare som helst för de tyckte inte att det var någon skillnad när det gällde uppsättningen och garantiåtagande.

Bauhaus säljer billiga Camargue men det fabrikatet har jag sett klagomål på i forumet. Det finns också en lång tråd i forumet om vilka som faktiskt använder värmen i sina handdukstorkar och det var väldigt få som gjorde det.

Jag har ett liknande projekt. Köpte kakel, klinker och fog själv för 9000. Inga billigmärken.
Intellivent kostade mig själv typ 1600 kr.
De andra saker har jag ingen jämförelse. Men kolla i nätbutiker. Tänk även på att VVS och El kommer att lägga på 100-500% på material. För varje uttag du köper av elektrikern betalar du honom kostnaderna samt två drinkar i Phuket.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.