Hej!
Vi renoverar ett litet badrum i betonghus och vill ha infällda rör i väggen av flera skäl. Det blir snyggare, stilmässigt passar det 1960-tal bättre och det är enklare att hålla rent. Hantverkaren säger dock att alla lägger utanpåliggande rör nu. Jag förstår att utanpåliggande är enklare och förstås säkrare vid eventuellt läckage men frågan är varför det skulle läcka om man gör det ordentligt. Vad ska man tänka på i det här läget?
Från vänster blir dusch, wc och handfat. Vi missade i början så VV ock KV hann läggas upp ur golvet (längst ner till höger). Kan man tänka sig en kompromiss med utanpåliggande till handfat och wc samt infällt till duschblandaren? Eller går det att lägga infällt hela vägen? Att såga ur spår för infällt är inga problem.
Tack på förhand!
Vi renoverar ett litet badrum i betonghus och vill ha infällda rör i väggen av flera skäl. Det blir snyggare, stilmässigt passar det 1960-tal bättre och det är enklare att hålla rent. Hantverkaren säger dock att alla lägger utanpåliggande rör nu. Jag förstår att utanpåliggande är enklare och förstås säkrare vid eventuellt läckage men frågan är varför det skulle läcka om man gör det ordentligt. Vad ska man tänka på i det här läget?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Från vänster blir dusch, wc och handfat. Vi missade i början så VV ock KV hann läggas upp ur golvet (längst ner till höger). Kan man tänka sig en kompromiss med utanpåliggande till handfat och wc samt infällt till duschblandaren? Eller går det att lägga infällt hela vägen? Att såga ur spår för infällt är inga problem.
Tack på förhand!
Det är inga problem att spåra in infällda rör, men du måste dra ett rör till varje ställe och ha en fördelare någonstans, eftersom man inte får skarva dolt.
Om man ska följa branschreglerna så får inte vattenrör komma upp ur golvet i våtrum, och avloppet på bilden ser ut att vara placerat för nära väggen.
Om man ska följa branschreglerna så får inte vattenrör komma upp ur golvet i våtrum, och avloppet på bilden ser ut att vara placerat för nära väggen.
Det var som attan. Får kolla med vår vvs:are som gjort jobbet (han som är i branschen borde ju veta sånt). Gäller reglerna hela golvet, vattenrören kommer upp alldeles innanför tröskeln och duschen är i andra ändan av rummet? Avloppet i bild är avsett för handfat, gäller reglerna även detta?lordi skrev:
Var kan man tänkas hitta information om hur infällda rör dras på bästa sätt? Bilder och dylikt vore bra så kan jag göra grovjobbet innan vvs:aren kommer. Han skaffar sitt material på Dahl, har jag för mig.
Kolla på www.sakervatten.se för gällande föreskrifter. Det ska vara minst 60 mm från avloppet till vägg, för att det ska gå att ansluta tätskiktet på korrekt sätt. Gällande vattenrören så gäller det hela golvet.
Ibland när man gör om gamla badrum så måste man göra avsteg från reglerna, men här hade man kunnat lösa det på ett bättre sätt genom att dra upp rören i vägg.
Ibland när man gör om gamla badrum så måste man göra avsteg från reglerna, men här hade man kunnat lösa det på ett bättre sätt genom att dra upp rören i vägg.
Det är som Lordi säger. Men om det är ett oisolerat källargolv utanför zon 1 som avloppet till handfatet är placerat i så skulle jag leva med placeringen då tätskikt ej behövs. Framgår inte om det är källare dock.
Surt dock att hantverkaren inte har koll på det. Håll ögonen på han med resten av jobben.
Surt dock att hantverkaren inte har koll på det. Håll ögonen på han med resten av jobben.
Frågor kvarstår så projektet har fått ligga på is (börjar bli rätt läge nu). Tar gärna emot synpunkter så vi kan nå klarhet nån gång.
Badrummet ligger på marknivådelen av bottenplan, den "torra" delen i suterränghus. Golvet är urgrävt, fyllt med makadam, isolerat med frigolit, golvvärme installerat och gjutet betong. Med dessa goda förutsättningar överväger jag att strunta i tätskikt och gå på hygroskopisk teknik istället, lägga golvet i flytfix, 3/4-kakla väggarna och eventuellt ha fuktbuffrande träullit i taket. Tadelakt är också intressant men verkar svårt att göra själv.
Ett krux är dock att duschen är vid träfönstret och jag kommer inte på hur det ska lösas utan fuktproblem. Duschkabin är ett tråkigt alternativ i det här lilla badrummet. Jag har monterat om fönsterkarmen för att ha koll på att allt är bra från grunden. Vi renoverar alla fönster och behandlar med "roslagsmahogny". Frågan är om det linoljade träet kommer att klara stänk från duschen? Glasskiva?
Badrummet ligger på marknivådelen av bottenplan, den "torra" delen i suterränghus. Golvet är urgrävt, fyllt med makadam, isolerat med frigolit, golvvärme installerat och gjutet betong. Med dessa goda förutsättningar överväger jag att strunta i tätskikt och gå på hygroskopisk teknik istället, lägga golvet i flytfix, 3/4-kakla väggarna och eventuellt ha fuktbuffrande träullit i taket. Tadelakt är också intressant men verkar svårt att göra själv.
Ett krux är dock att duschen är vid träfönstret och jag kommer inte på hur det ska lösas utan fuktproblem. Duschkabin är ett tråkigt alternativ i det här lilla badrummet. Jag har monterat om fönsterkarmen för att ha koll på att allt är bra från grunden. Vi renoverar alla fönster och behandlar med "roslagsmahogny". Frågan är om det linoljade träet kommer att klara stänk från duschen? Glasskiva?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden