Har precis köpt en lägenhet som skall renoveras och sedan säljas.
I badrummet finns denna golvbrunn. Matta och klämring sitter som det ska. Men man har gjort ett hål i brunnen?
Min teori är efter att ha dragit i vattenlåset. Att det inte går att ta loss. För att göra rent har man gjort hål i det i stället? Brunnen är hel i övrigt och jag har för avsikt att plugga med en gummiplugg.
Andra förslag och idéer?
I badrummet finns denna golvbrunn. Matta och klämring sitter som det ska. Men man har gjort ett hål i brunnen?
Min teori är efter att ha dragit i vattenlåset. Att det inte går att ta loss. För att göra rent har man gjort hål i det i stället? Brunnen är hel i övrigt och jag har för avsikt att plugga med en gummiplugg.
Andra förslag och idéer?
Tror lite som krilleman, svagt minne av den modellen att det kan vara bra meckigt att lossa och återmontera, och att jag själv oavsiktligt slått sönder plasten under mitt återmonteringsförsök. Besvärlig klippt o-ring liknande packning som var förlång.
I detta läge hade jag tagit en bra lampa, lyst runt och letat efter gjutna siffror i plasten som avslöjar modell så man kan köpa ny överdel..använd glidex vid återmontering så kanske det underlättar lite.
På med handske eller nåt, ned med fingrarna under kanten å slit.
Finns ju fastgjutna modeller med renplugghål också.
En snållösning då vore ju att offra en matlåda eller något, borra lämpligt hål i den, såga ut plastbiten och limma ovanpå golvbrunnen ala-getto-style.
Med tanke på att det är en vägg under locket under hålet så är det ju inte så troligt att
det var en renshål där tidigare. Tanken är ju att man ska kunna sticka ner slang för att spola.
I detta läge hade jag tagit en bra lampa, lyst runt och letat efter gjutna siffror i plasten som avslöjar modell så man kan köpa ny överdel..använd glidex vid återmontering så kanske det underlättar lite.
På med handske eller nåt, ned med fingrarna under kanten å slit.
Finns ju fastgjutna modeller med renplugghål också.
En snållösning då vore ju att offra en matlåda eller något, borra lämpligt hål i den, såga ut plastbiten och limma ovanpå golvbrunnen ala-getto-style.
Med tanke på att det är en vägg under locket under hålet så är det ju inte så troligt att
det var en renshål där tidigare. Tanken är ju att man ska kunna sticka ner slang för att spola.
vi hade en liknande brunn i badrummet innan det renoverades. Det satt en gummipropp upptill som man kunde ta bort för att komma åt att rensa i brunnen. Jag tror dock att om man inte har proppen så fungerar inte vattenlåset och det kan lukta.
Precis som ja trodde då. Skaraplast som gjort brunnen, troligtvis runt -90. Får koll med Dahls om de har någon som kan passa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nästa grej. Rörkrökaren spräckte kaklet för den som bodde här innan. Packa ihop sina grejer och drog. De har försökt knacka bort för att laga men ej lyckats helt.
Det är rollat tätskikt på massiv betongvägg, vägg till vänster är dock gips. Tror det skall gå att försiktigt knacka bort plattorna och fästa nya. Det är tyvärr mitt i duschutrymmet.
Vad tror ni??
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Om du skall renovera badrummet så måste brunnen bytas enligt regelverket. Alla brunnar äldre än -92 skall bytas.
Tätskiktet bakom kaklet kommer skadas om du lossar på kaklet om det nu är rollat som du säger.
Jag ser dock inte ens ett tätskikt bakom kaklet. Hade mitt badrum sett ut så hade jag rivit ut det och börjat om.
Jag ser dock inte ens ett tätskikt bakom kaklet. Hade mitt badrum sett ut så hade jag rivit ut det och börjat om.
Redigerat:
Ja du tror det Rolle85. Kan upplysa dig om att det gråa under fixet är tätskikt, tex schönox HA har den färgen.
Jag är dock tveksam till att det måste gå åt pipan. Hemligheten är vad jag vill tro att slipa ned kaklet utan att komma helt igenom fixet. Sen på med nytt fix i lite tunnare lager och sedan dit med nya plattor.
Jag är dock tveksam till att det måste gå åt pipan. Hemligheten är vad jag vill tro att slipa ned kaklet utan att komma helt igenom fixet. Sen på med nytt fix i lite tunnare lager och sedan dit med nya plattor.

