Jag håller på att planera en badrumsrenovering (dusch).

Rummet är väldigt litet (1,70 x 1,65) med en kanal i ena hörnet på 25 x 69 cm, där avloppet går från övervåningen ner till plattan. Idag är alltså avloppet toaletten anslutet med ett rör in i väggen (kanalen). Det är en lösning som mer eller mindre omöjliggör ordentlig städning, varför vi vill bygga en nisch med vägghängd toalett på/i.

Två av väggarna är ytterväggar och dom andra två är inneväggar, bestående av 45x45-reglar c/c 600, enkelgips och målad glasfiberväv (eller vad det är).
Enligt GVK ska innerväggen bestå av minst 45x70 c/c 450, på vilka man skruvar 15 mm konstruktionsplywood.
Då är frågan... hur gör man enklast här? Eftersom rummet redan är litet och tappar mer yta (ca 25 mm/vägg (kakel+plyfa) hade det ju varit fint om man slapp göra väggen ännu tjockare. För att inte tala om hur man gör rent praktiskt.
Kan man lösa det på något annat sätt? För jag antar att man inte kan sätta reglarna med 70-sidan mot plyfan.

Kan jag istället sätta 45 x 45 c/c 300?
Eller skruvar man 70-reglarna på dom befintliga reglarna?

Huset (radhus) är från tidigt 80-tal.

Var hittar jag regler/riktlinjer för hur nära sidoväggen man kan ha toaletten?

Åsa Lund
Det bör vara 20 cm fritt bredvid toaletten mot väggen.

H
gör de enkelt för dig.

skippa våtrumsgipsen helt använd vanlig gips funkar mycket bättre ur flera avseenden, och ja de är godkänt.
använd verkligen inte 15 mm konstruktons plyfa bara onödigt dyrt och svårarbetat ta vanlig 12 mm osb om du vill ha träfiberskiva i väggen. behövs dock inte inget krav räcker med kortlingar.

Dock tänk på plasten i ytterväggen, ett alternativt för att få de godkänt är att skära ett snitt i plasten

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.