Rivit två tak innertak, badrum, samt rummet intill. Rummet intill ser bra ut, men mögel i badrumstak, från kallvinden ser båda rummen ok ut, samma brädor men dom har klarat sig bättre från vindssidan. Så jag antar att problemet kommer från badrummet med dålig ventilation, inte vinden. Min fråga: Eftersom rummet intill inte är påverkat i taket, kan man räkna med att övriga rum intill inte behöver rivas??? Även under väggar i badrummet ser det fint ut. Bara taket som är påvekat
 
  • Bild av ett rivet innertak med synliga takbjälkar och tecken på mögelskador på trä- och isoleringsmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad som eventuellt är påverkat i anslutningar är omöjligt att säga utan att riva upp och undersöka..
 
Kapade takbrädorna intill nästa rum, såg friskt ut, Nu ska det byggas upp igen, men hur gör man på bästa sätt, har fått för mig att man inte ska bygga diffusionstätt i gamla hus, är en blandning av spån och Gullfiber direkt på planken. Men det gäller kanske inte i badrummet?
 
  • Avlägsnade takbrädor visar isolering och takbjälkar i ett pågående renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
I badrummet ska du absolut ha en ångspärr i taket. I kombination med god ventilation.
 
Gäller det även om ångspärr saknas i resten av huset? både väggar samt tak. Ordentlig ventilation ska in.
 
Ja, i badrummet hade jag absolut satt ångspärr. Där ska det ju dit ett tätskikt på väggar och golv sedan också.
I övrigt så hade jag övervägt en ångbroms, vilket ju är ett mellanalternativ.
 
Ångbroms i gamla hus så att det kan andas, inte ångspärr.
 
Eftersom det bara är ett rum, dessutom badrummet, så hade jag satt en riktig diffspärr.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.