Badrum
Allmänobildad: Singel är billigare och tyngre. Leca är dyrare, lättare och isolerar bättre.
nallepu: Borde gå att lossa spolknappen genom att lirka loss den med en vass kniv, lossa på låsmuttern till locket och sedan placera locket på rätt plats varefter man drar åt låsmuttern och trycker dit spolknappen. när locket sitter på rätt plats borde det sluta rinna.
FG: [citat] Jag tror inte att det skulle synas på bild eftersom det är så lite. Märkte av det nu när jag städade och tyckte att det var tråkigt att det missfärgats efter så kort tid. [citat] Misstänkte att det så var fallet. [citat] Det är inte riktigt så illa som det låter för det är en lägenhet som vi hyr ut och roomservice ingår inte i hyran. :) Vi har våtrumstapet i
Robert-san01: Team Wåhlin bygg & VVS i Vallentuna. De har även målare, elektriker, snickare och röris i firman om det skulle behövas.
useless: Att blåsa upp varm och fuktig luft på kallvinden är nog det sämsta man kan göra. Det kommer garanterat att leda till fukt- och mögelproblem.
TeroM: [citat] Även Bauhaus säljer Kiiltos färgglada fogar, billigare än K-Rauta.
Jörgen Ö: Förstorar man upp den övre bilden så ser det faktiskt ut som armering, buntband är ju platta, det där ser runt ut. Åandra sidan så tittar man hur spacklet är i förhållande till ök brunn så ska det med all sannolikhet spacklas ett lager till. Men järnet eller vad det nu är behöver ju kapas.
Tokslut: Jag reagerar på att man skulle pruta på priset vid en förhandsvisning, förhandsvisning är väl till för överprisbud och lovande av snabb affär för parter som känner "här vill jag bo" ;) Men det är min erfarenhet, och den är inte stor. (en mille över utsatt pris vart förhandsvisningsbudgivningen)
50talshusBlg: [citat] Tack, det låter simpelt och mycket vettigt när du säger det :) Det får nog bli så. Alltid bra med lite yta att jobba på o så kan det bli nåt skåp eller utrymme för tvättkorgar under en bänkskiva :)
Jonas7779: 2.35m till taket från golv. Tack, köper lite extra färg isånnafall och kör på med 2 lager då :)
Claes Sörmland: [citat] Det är ju bara för att få bort kalk. Har man inte kalkproblem så går neutralt rengöringsmedel bra. Däremot ska man inte spruta natriumhydroxid (propplösare) på kaklet (vem sjutton nu som kan komma på den ideen?) för det kan etsa keramiken. Men en och annan toaletts skål har nog sabbats med propplösare.
sponken: Har den med knapp och jag har i alla fall aldrig använt "knappen"
Resistor: [citat] Haha! Tänkte faktiskt på det. Den är tyvärr inte min egen dock :/ Men bra är den!
Jörgen Ö: Men.......då stämmer ju inte totalbeloppet!? Totalbeloppet på 14.100:- är ju bara på arbetet. Om jag förstår dig rätt så tillkommer allt material? Brunn, bruk, primer, spackel och matta? I sådanafall haltar ju frågeställningen om det är ett bra pris.......på det totala.
Kol93: [citat] Ventilationen är väl inte den bästa men fungerar! Målaren som har fixat säger att detta inte är pga av fukt men kan heller inte säga vad det beror på.
Krilleman: Orange gummibussning = 75mm Alltså mindre bra att koppla WC direkt på. Installeras en malpump av typen saniflo går det bra att ansluta på 75mm!
faekie: [citat] Helst pluggar jag ventilationskanalen i taket om den inte behövs men som sagt så är jag rädd för att ventilationen inte blir tillräcklig med tanke på badrummets utformning och var tilluft och frånluft hamnar i förhållande till zon 1. Men det kanske inte spelar så stor roll när det är så litet badrum som 5.5kvm?
FrippeFlyer: Tack @f91jsw! Verkar som att de vanligaste IFÖ-stolarna har 70mm som minsta mått. Då funkar det utan att göra ingrepp på gjutjärnet i nuläget. /F
ItWasntMe: Det stämmer absolut. Men det är fortfarande inte ett tvingande beslut. Det finns inget krav längre, men däremot rekomendation där även din punkt 3.6 nämns. Nu lägger jag inte mer tid på detta. https://www.bkr.se/wp-content/uploads/2015/08/Om-kartongkladd-gips.pdf mvh
Anki79: Vi har akkurat kjøpt oss et småbruk i Sverige, fra 1963. Det er ikke noe badrum i huset, men i kjelleren er det satt inn et dusjkabinett og et Cinderella forbrenningstoalett. Vi ønsker nå å lage et ordentlig badrum i dette rommet. Rommet ligger 2/3 under terreng, og veggene i hele huset er murvegger. Takhøyden er kun 2 meter, så vi ønsker å beholde mest mulig av takhøyden. Er det noen
Yrrol: Jo det är nog sant, finns säkert designbadkar som har avvikande mått, sitter och söker lite. Nästan ingen nämner hål-måtten, nästan alla nämner "passar på flesta badkaren"; http://www.vvsobadrum.se/reservdelar/reservdelar-badkar/gustavsberg/bottenventil-for-bad-och-duschkar "För hål 50 - 55 mm. Tips! Passar de flesta emaljerade badkaren på marknaden!" Den övre packningen kan du nog
e3henri: Lutar nog mot 300 då. SEdan tittar man ju vidare och hittar fler och fler funktioner som man kanske vill ha. Började med Raindance 300 Select som bara har en stråle från takduschen för 5500:- men sedan kommer det massa andra modeller där man kan välja Rain och Rain Air och vattenfall, men då pratar vi minst det dubbla. Kanske inte värt det? Man ska man använda renovera rummet för
Ragganof: Det bör va silikonerat imellan fönstret och vägg runt om. (inget krav dock) Sedan läggs membranet som gjort, och silikoneras mot fönsterramen. Hade rekommenderat att lägga tarkodry i våtsonenen i snetaket med om du tror det kommer utsättas. Vet inte hur det är i Sverige men i Norge är det krav på membran där.
Appeplan: Hej och tack för input. Även jag har erfarenhet att bråka med försäkringsbolag, olycksskada, dubbelförsäkrad i Norge, tog 6 år innan jag fick ersättning. Men avklarat nu. Så jag vet hur j*vliga dom kan vara :) Det ytskiktet som var på innan var ett skämt, tapet från 70-talet där det hade släppt lite här och var, så allt jag gör är en förbättring :) Jag har valt beckers
Atom: [citat] Jag har testat med saltsyra! Det gick inte. Därför tror jag det var annat än kalk... Då klorin fungerade.
nino: Knepet är att spackla upp väggen så den blir rak... 3cm är rätt mycket, man börjar vid dörren (om man har vagn) och kommer det hörnet direkt så kommer det att bli tok... Då får man rulla mattan från båda hållen och börja mitt på väggen, är då det sneda hörnet vid dörren så kan det gå bra.