Badrumsrenovering på gång och jag har gjutit upp golvet och inser att jag fått något sorts hjärnsläpp..
Avloppsröret (110 rör) sticker nu upp ca 1 cm och jag hade tänkt flytspackla ytterligare 2 cm...
Hur skulle ni gjort? Är det bara att köpa ett till 110 rör och skarva på och flyta runt?

Mycket tacksam för tankar ni har!

Krilleman
Om det endast är 1cm som flytspacklet kommer över befintligt avlopp så skulle jag nog bara avgränsa på avloppskanten med någon ursparing (bara inte flytspacklet rinner ner över avloppskanten)

En WC-anslutning tätar med "flärparna" flera cm ner i avloppsröret. Det blir på så sätt ingen skillnad mot om röret gått upp den centimetern som kommer att saknas efter flytspackling.

Standard är ju att kapa avloppsröret efter mot flytspacklet och trycka i en WC-anslutning.

Tätskiktet ligger ju på mot flänsen. Jag skulle handlat någon anslutning från JAFO med fläns.

Tex: RSK 3106703.
http://www.jafo.eu/produkter/wc-ans...-stosar-excentriska/product/wc-stos-gas-wc-7/
csm_3106703_3bdc6f663c.jpg

• Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Krilleman krilleman_215 skrev:
Om det endast är 1cm som flytspacklet kommer över befintligt avlopp så skulle jag nog bara avgränsa på avloppskanten med någon ursparing (bara inte flytspacklet rinner ner över avloppskanten)

En WC-anslutning tätar med "flärparna" flera cm ner i avloppsröret. Det blir på så sätt ingen skillnad mot om röret gått upp den centimetern som kommer att saknas efter flytspackling.

Standard är ju att kapa avloppsröret efter mot flytspacklet och trycka i en WC-anslutning.

Tätskiktet ligger ju på mot flänsen. Jag skulle handlat någon anslutning från JAFO med fläns.

Tex: RSK 3106703.
[länk]
[bild]

Tack för mycket bra tips! Men det är alltså godkänt att lämna en liten "glipa" i flytspacklet runt WC anslutningen som det då blir, tänker på tätskiktet som ska gå över "glipan" och upp på anslutningen om jag förstått rätt?

Bästa svaret

Krilleman
Det blir ingen glipa om du provisoriskt tex limmar på en snutt avloppsrör på det för korta röret. Flytspacklar. Demontera den pålimmade rörsnutten efter flytspackling. Sen skjuter i min rekomenderade wc-anslutning med fläns.

Det lilla utrymmet som inte har flytspackel gör ingen skillnad.

Flänsen täcker upp gott och väl och tätskiktet läggs på flänsen!

• Gilla
Gooner
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.