Nu har jag haft rörmokare och elektriker här. Motorn var död (trots att den bara är 4-5 år gammal). Kanske har den kokat torrt (den var glödhet). Alt så har den blivit förstörd av vattnet som var riktigt rostigt. Det kan va nån del som inte är av rätt material och ligger och rostar... Suck och stön, det lät ju inte så bra. Nu håller jag tummarna för att golvet ska bli varmt

L
Vad bra att det ordnade sig :)
Stäng aldrig av den , då kan den fastna eller kärva över sommaren , när den ska starta på hösten och sitter fast , brinner den upp :worried:

L Liteavvarje skrev:
Vad bra att det ordnade sig :)
Stäng aldrig av den , då kan den fastna eller kärva över sommaren , när den ska starta på hösten och sitter fast , brinner den upp :worried:
Nu blir jag förvirrad! Rörmokaren trodde att den hade kokat torrt pga att den stått på under sommaren utan vatten . Den har nämligen inte blivit avslagen under sommaren denna sommar, som den brukar vara

Att stänga av cirkulationspumpen över sommaren ska inte ta död på den.

L
V Vaktislina skrev:
Nu blir jag förvirrad! Rörmokaren trodde att den hade kokat torrt pga att den stått på under sommaren utan vatten . Den har nämligen inte blivit avslagen under sommaren denna sommar, som den brukar vara
Varför har det inte varit vatten i systemet på sommaren ???
Ett vattenburet system har alltid vatten i sig året runt

L
E etompau skrev:
Att stänga av cirkulationspumpen över sommaren ska inte ta död på den.
För att den inte ska fastna , det är en klassiker för cirkpumpar det vet varenda röris

L Liteavvarje skrev:
Varför har det inte varit vatten i systemet på sommaren ???
Ett vattenburet system har alltid vatten i sig året runt
Oj, jag vet inte. Den var glödhet så kanske den hade kokat torrt? Men jag vet inte. Men vattnet var också rejält rostigt så den kanske också hade påverkat motorn? Nu är golvet varmt iaf och jag hoppas det inte krånglar mer.

L Liteavvarje skrev:
För att den inte ska fastna , det är en klassiker för cirkpumpar det vet varenda röris
Hm. Då gör jag fel varje sommar? Jag stänger av helt och har inte haft nåt problem förrän nurå, när jag dessutom glömt att stänga av

L
V Vaktislina skrev:
Oj, jag vet inte. Den var glödhet så kanske den hade kokat torrt? Men jag vet inte. Men vattnet var också rejält rostigt så den kanske också hade påverkat motorn? Nu är golvet varmt iaf och jag hoppas det inte krånglar mer.
Tittade lite närmare på dina bilder
Den vita termostaten kan ställa till det för dig , om den stänger på sommaren ( det blir det stopp i cirkulationen ) då kommer pumpen att gå i samma vatten en hel sommar , då kommer den att koka och bli torr , då har du bara att ta bort termodonet sommartid , eller stänga av pumpen ,då kan den fastna under sommaren och få svårighet med att få i gång den , konstruktionen på pumpen medger inte att lätt få igång den
Då har du att välja på pest eller kolera

L
V Vaktislina skrev:
Hm. Då gör jag fel varje sommar? Jag stänger av helt och har inte haft nåt problem förrän nurå, när jag dessutom glömt att stänga av
Har du klarat det förr om åren så kan du nog lämna förgående inlägg
Men läs den så ser du vad som kan hända , och glöm inte stänga av pumpen då

• Gilla
Vaktislina
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.