Brukar agera extraögon åt en vän när dom grejar på hemma. Oftast handlar det om dom kan göra det själva eller bör leja bort, ibland informera om att det finns branschregler att följa eller att något kräver behörighet för att få utföras. Oftast handlar det om att 'det där kan ni behöva titta närmare på'.

Igår var jag dit igen för att kolla in deras utbyggnad på 15kvm som dom låter en firma bygga. Utrymmet ska till hälften bestå av ett badrum. I badrummet har dom reglat 45cc och sedan skruvat upp 10mm spånskivor och ytterst satt våtrumsgips.

Såklart drog jag öronen åt mig när dom inte följer säker vatten med 15mm konstruktionsplywood och påtalade detta för honom. Han blev osäker hur han ska agera då hans svärfar såklart tyckte det var orelevant, en annan bekant tyckte inte det var så noga och så jag.. jag som är så fyrkantig i mitt tänkande. Klart som f-n det ska vara 15mm konstruktionsplywood när dom jobbar på fast pris och ska enligt kontrakt skriva våtrumsintyg!

Dom kommer att ha badkar, väggen är kottlad för kommoden, vanlig toalett och en handdukstork samt några småkrokar.

Samtidigt förstår jag hur jobbigt det är att ta en dialog kring detta med byggaren då han är noll insatt branschregler.
 
Våtrumsväggen som är framtagen av säkert vatten ingår inte i branschreglerna. De skriver att det är en alternativ konstruktion som uppfyller reglerna. Men tittar man i regler från säkert vatten, och BKR, och från skivtillverkarna så finns inget krav på 15mm plywood.

Däremot så måste man sätta in ytterligare kortlingar där saker skall sättas upp (om jag tolkar reglerna rätt). Kör man med 15mm plywood så skall inga ytterligare kortlingar behövas.
 
  • Gilla
Byggvargen
  • Laddar…
Nej det finns inga krav i branschreglerna på våtrumsväggen.
Sen kan man tycka att man som snickare borde ha med den i offerten, eller iof ha det med som tillval
 
Tack för svar!
 
Så då är det okej med reglar på 45cc och 10mm spån?

Hur vet man då vad som är godkänt? Jag känner att min värld har rubbats lite nu :)
 
Du måste titta på vad skivtillverkaren föreskriver. Har för mig att det är det BKR skriver numera. Tidigare lade BKR in ngt. i stil med att en böjstyvhet lika enkelgips på cc30 reglar.

Jag vet inte om skivtillverkarna godkänner en konstruktion med 10mm plus gips och cc45. Vet att många föreskriver cc30 bara enkelgips, eller cc60 och dubbelgips. Då kanske man med sunt förnuft kan gissa att 10mm spån, enkelgips på cc45 borde vara OK. men är det inte dokumenterat från tillverkaren, så bör man kanske ha beräkningar som visar att styvheten blir likvärdig med dubbelgips på cc60.

Men observera att enl. säkert vattens föreskrifter (som jag tolkar dem) så får du inte hänga upp saker genom att bara skuva in i gips plus 10mm spånskiva. Det måste sitta en kortling av massivt trä för skruven att bita i. Eller 15mm plywood.

Det handlar inte om hållfastheten, utan om att få tryck på silikonet i hålet när skruven dras i, alltså om täthet.
 
Jag skulle sova gott med cc45, 10 mm spån + gips. Det bör vara minst lika styvt som cc60 och dubbelgips.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
När jag pratade med byggkeramikrådet så fans inget krav om 15mm skiva. Om jag satte 30cc på reglar kunde jag ha vanligt enkelgips utanpå detta. 15mm bygger relativt mycket i ett litet badrum får man tänka på...
 
15 mm plywood föreskrivs ju i "våtrumsvägg 2012" som visserligen är framtagen av BKR (tror jag) men det är ju inte för att klara kraven på våtrum direkt, det är ju framförallt för att man då kan garantera att tunga saker kan skruvas fast i väggen utan extra kortlingar (som ju andra redan sagt ..)
 
Tittar man på beskrivningen av våtrumsväg 2012 så står det att det är en alternativ konstruktion, som uppfyller kraven. Ganska tydligt att det inte är den enda möjliga konstruktionen.
 
Var väl säker vatten som tog fram den.
 
Chrissofsweden Chrissofsweden skrev:
Brukar agera extraögon åt en vän när dom grejar på hemma. Oftast handlar det om dom kan göra det själva eller bör leja bort, ibland informera om att det finns branschregler att följa eller att något kräver behörighet för att få utföras. Oftast handlar det om att 'det där kan ni behöva titta närmare på'.

Igår var jag dit igen för att kolla in deras utbyggnad på 15kvm som dom låter en firma bygga. Utrymmet ska till hälften bestå av ett badrum. I badrummet har dom reglat 45cc och sedan skruvat upp 10mm spånskivor och ytterst satt våtrumsgips.

Såklart drog jag öronen åt mig när dom inte följer säker vatten med 15mm konstruktionsplywood och påtalade detta för honom. Han blev osäker hur han ska agera då hans svärfar såklart tyckte det var orelevant, en annan bekant tyckte inte det var så noga och så jag.. jag som är så fyrkantig i mitt tänkande. Klart som f-n det ska vara 15mm konstruktionsplywood när dom jobbar på fast pris och ska enligt kontrakt skriva våtrumsintyg!

Dom kommer att ha badkar, väggen är kottlad för kommoden, vanlig toalett och en handdukstork samt några småkrokar.

Samtidigt förstår jag hur jobbigt det är att ta en dialog kring detta med byggaren då han är noll insatt branschregler.

jag var själv lika ivrig på denna säkervattenväggen, en gång i tiden,
men har faktiskt ALDRIG vart med om någon som gjort den,

och då drar jag vattenoch avlopp i till ca 50-60 badrum om året,

jag tycker det är en överlägsen konstruktion men kunderna vill helt enkelt inte batala för det
och ingen firma vågar offerera det för att det springer iväg i pris,

lite magstarkt är det ochså att begära det bara för att det är ett fastpris,
 
Jag har byggt den i några badrum åt kunder men drygt drar ju som sagt iväg lite i pengar med 15mm plywood
 
Bygger4me
Jag använde 12 mm spånskiva och enkelgips, och med cc60 till mitt badrum. Dock har jag tvärgående reglar också. Dessa sitter med ca 80-90 cm's mellanrum.

Jag bygger alltid Alla mina väggar med tvärgående reglar. Det blir dubbelt så styvt minst. Utan tvärgående reglar blir skivorna i mellan reglarna som en slags Hängbro..
 
Vanliga väggar där brukar jag köra cc 450 om det inte är väldigt enkelt att få in 120cm gips då blir det cc600
I badrum nästan alltid cc300
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.