Jag håller på med att ordna ett duschutrymme i en källare i en 70-talskåk. Oisolerad platta på mark. Samtliga väggar murade i lättklinkers... ...trodde jag. Det har under projektets gång visat sig att en innervägg är klädd med träullit. Det är alltså puts utanpå träulliten sedan.

Då antagandet var att samtliga väggar var murade, samt att plattan är oisolerad så var tätskiktet tänkt att bestå av tätslamning.

Men hur är det nu med träulliten. Kan man tätslamma på putsen och kakla utanpå det sedan. På andra sidan den väggen är det ett väl ventilerat utrymme.

Jag är taksam för kommentarer

Träullit sägs inte kunna mögla, så det borde vara jämförbart med väggar helt i betong eller lättbetong. Vårt badrum från 60-talet var byggt med kakel på puts på Träullit och det verkar ha funkat.

Ja, det kanske funkar. Men varför i hela fridens namn sätter man träullit på en innervägg?

Väggen består alltså av en kärna av någon form av porösa murblock. På ena sidan är det sedan puts. På andra sidan är det Träullit och sedan puts på det.

Är det inte lite märklig sätt att bygga vägg på? Och det verkar bara vara just den här väggen på 1,8 eter i hela huset som är gjord så. det känns som att det borde finnas ett speciellt syfte till att det sitter träullit just där.

Ja, lite märkligt.
I vårt hus sitter det bara på ytterväggarna som isolering under putsen.

Man vill ju tro att det finns en mening med det mesta, även om så ofta inte är fallet.
Träullit är ju fukttåligt, men det är ju murade väggar också, så det känns inte helt meningsfullt. Träullit har en viss isolerande förmåga, men jag tvivlar på att den är bättre än lättbetong, så det känns inte heller meningsfullt. För det tredje så är träullit ljuddämpande, men om ytan är putsad så faller även det argumentet.

Slutligen då, det ej planerade/meningsfulla: det råkade finnas några skivor träullit till övers som saknade given destination/mening, och vips så kompletterade man en tunn murad vägg med träullitskivor.

• Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.