Vi är mitt uppe i en badrums renovering.
Vi har lejt bort allt till godkända hantverkare.
-Vi upplever att fogarna är flammiga/fläckiga
- Fönstrena ser väldigt tråkiga ut; dels för den breda fogen i övre kant men även hur de ser ojämt ut mellan kakel och fönster.

Vad är rimligt att begära som privatperson?

Nu är badrummet långtifrån färdigt, ska vi säga till direkt eller vänta tills badrummet är helt färdigt ?

Tacksam för svar

• Ojämna fogar och kakel vid fönster i pågående badrumsrenovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Ni säger till nu direkt! Låt de ordna problemen innan ni går vidare, annars avslutar ni samarbetet omgående.

H
Stadsfiskalen har rätt att i att ni måste säga till omgående, som byggherre har man krav på sig också och ett av dom är påvisa eventuella fel i tid.

Dock har han fel om att ni ska avsluta samarbetet omgående om de inte ordnar felen.
De är inte ni som bestämmer vad som är fel eller inte, utan de gör en besiktningsman (säger inte att de är korrekt utfört).
Men avbryter ni arbetet så är de ni som hamnar i skiten i och med ett ev. kontraktsbrott.

Fogarna har färgskiftningar antagligen för att plattsättaren inte kratsat ur fästmassan innan fogning varpå man kan skönja rilorna.

Är det mjukfog in mot fönstret och i hörnet i nischen eller är det kakelfog?

Att det ser flammigt ut beror väl antingen på att man har använt för mycket vatten när man tvättade efter fogning eller så behöver nischen bara torkas av en gång till efter fogning med fuktig trasa. Plattorna i bakgrunden ser rätt nyfogade ut i alla fall.

Tomture61
V ViiGrytet skrev:
- Fönstrena ser väldigt tråkiga ut; dels för den breda fogen i övre kant men även hur de ser ojämt ut mellan kakel och fönster.

Nu är badrummet långtifrån färdigt, ska vi säga till direkt eller vänta tills badrummet är helt färdigt ?

Tacksam för svar
Din hantverkare är inte den vassaste kniven i lådan eller otroligt slarvig .
Har upplevt ngt liknande där glasplattor skulle upp i köket. Glasplattorna klipptes med hovtång o gud vet vad ! + mjukfog drällt över alla bänkskivor.

V ViiGrytet skrev:

Tacksam för svar
Fogarna kan bli flammiga om den inte är avtorkad ordentligt, prova att gå över fogarna med med en torr trasa eller vanligt hushållspapper.
Att det blivit en bred fog uppe i vinkeln i smygen beror på att kaklet följer skiftgången på väggen, dom kanske borde förutspått detta innan, men kanske inte fanns några alternativ med skiftgången..
Det ojämna mellan kaklet och fönstret försvinner när dom lägger mjukfogen som skall vara där.
Sen vet jag inte om det är fixrester på vissa kanter på kaklet, svårt att se. Men är så fallet så får dom väl helt sonika skrapa bort det som syns och foga om....

Vad är problemet? Jag är iofs lekman inom området, men vad i bilden är så alarmerande att man ska avsluta samarbetet med hantverkaren omgående?

• Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Det där skulle inte jag slösa energi på.

En bild på hela fönstret hade kanske förklarat lite mer

Inte särskilt snyggt, men svår platta att foga snyggt i en smyg.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.