8 608 läst ·
70 svar
9k läst
70 svar
skiva eller lättbetong i badrumsgolvet?
finns ingen golv liknande ditt där.L Lars48 skrev:Vad har du fått det ifrån, att jag inte har koll ! Jag måste upplysa det om att just i det här fallet har jag mycket bra koll. Sen finns det massa andra saker som jag har dålig koll på.
Eftersom du tycker att konstruktionen är påhittad då måste jag hänvisa dig till en rapport från SP. Den heter stabila träbjälklag för säkra våtrum. Den är skriven av Joakim Noren.
SP rapport 2010:84
Läs sidan 11 under tabel 1
[länk]
nackdelar med ditt golv
Fuktkänslig
Risk för byggfel
Våt byggprocess
Anslutning golvbrunn
I pdf'en är det 16 cm betong på plywood. Du har 5 (eller är det 2?) cm på gips.L Lars48 skrev:
Det står betong (inte EPS) med armering, glidskikt, träbaderad skiva.henke_benke skrev:
Jag har mycket goda anledningar att föredra gips istället för trä i det här fallet, speciellt när det är cc30 och inte cc60.
Har sett samma version med Lättbetong oxå. Funka gör det men hellre betong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för era svar. Vi kommer gjuta eftersom snickaren rekommenderar det i vårt fall. Enligt honom blir elgolvvärmen behagligare då exempelvis och om vi vill kakla i framtiden så behöver vi ju ha gjort det. Tack @Lars48 m.fl. för era inlägg kring min fråga.
Ha nu en trevlig fredagskväll och minns att det som bör särskilja byggahus.se från andra sidor (men som borde vara självklart överallt så klart) är att vi är sjukt trevliga, respektfulla och hjälpsamma mot varandra. Det var därför jag verkligen började älska byggahus när jag hittade det. Att alla var omtänksamma och delade med sig av råd och tips.
Ha nu en trevlig fredagskväll och minns att det som bör särskilja byggahus.se från andra sidor (men som borde vara självklart överallt så klart) är att vi är sjukt trevliga, respektfulla och hjälpsamma mot varandra. Det var därför jag verkligen började älska byggahus när jag hittade det. Att alla var omtänksamma och delade med sig av råd och tips.
Tack MmeMim, lycka till.
För de som är intresserad av samma ämne rekommenderas följade artiklar:
Bjälklagkonstruktioner för fuktsäkra badrum, av Carl Carstenius. KTH
Stabila bjälklag för sälkra våtrum. Östberg, J högskolan i Gävle.
Fuktsäkra bjälklag för våtrum. Bygg&teknik nr:8 2008.
http://interni.se/kakelkunskap/eps-bjalklagskonstruktion-for-vatrum/
För de som är intresserad av samma ämne rekommenderas följade artiklar:
Bjälklagkonstruktioner för fuktsäkra badrum, av Carl Carstenius. KTH
Stabila bjälklag för sälkra våtrum. Östberg, J högskolan i Gävle.
Fuktsäkra bjälklag för våtrum. Bygg&teknik nr:8 2008.
http://interni.se/kakelkunskap/eps-bjalklagskonstruktion-for-vatrum/
Du länkar till en handbok till just det alla vi andra pratar om förutom du?L Lars48 skrev:
på dessa två bilder är det en helt annorlunda konstruktion inte alls likvärdig på något sättL Lars48 skrev:
detta är plus/minus tio år gamla grejer.L Lars48 skrev:
MmeMim. gör absolut ej som Lars48 golvL Lars48 skrev:
Klicka här för att svara